Szkoła Doktorska AMKL (SD) została powołana w 2019 roku, na mocy Zarządzenia nr 15/2019 Rektora AMKL z dnia 24.05.2019 r. w sprawie utworzenia SD, zmienionego zarządzeniem nr 28/2019 z dnia 26.06.2019 roku. Funkcję Pełnomocnika Rektora ds. SD i jej Dyrektora do dnia 31.08.2024 r. pełniła prof. dr hab. Marta Kierska-Witczak, od 01.09.2024 sprawuje ją dr hab. Tomasz Kienik, prof. AMKL.

Pierwsza rekrutacja do trzyletniej Szkoły Doktorskiej odbyła się we wrześniu 2019 roku, z limitem 2 miejsc. SD stanowi kontynuację i ewolucję prowadzonych uprzednio studiów doktoranckich (III stopnia) na Wydziałach Instrumentalnym oraz Wokalnym.
Istotą SD AMKL jest kształcenie zorganizowane, łączące działalność artystyczną, badawczą i dydaktyczną opartą na właściwych zasobach kadrowych i bogatej infrastrukturze Uczelni.

Misja SD oparta została na Misji i Strategii AMKL sformułowanej w Uchwale nr 67/2019 Senatu AMKL i wyrażonej stwierdzeniem: „Misją Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu jest służenie społeczeństwu i sztuce przez wkład w rozwój koncepcji artystycznych i działań naukowo-badawczych w dziedzinie muzyki, a także przez zapewnianie najwyższej jakości edukacji kształcącym się muzykom, którzy czerpiąc z bogactwa światowych dokonań w sferze muzycznej i otaczając szacunkiem wartości rodzimej kultury, będą mogli osiągnąć najwyższy poziom rozwoju własnego potencjału jako artyści, liderzy oraz obywatele swego kraju i świata”.

SD – podobnie jak Akademia – ma kształtować przyszłość sztuki muzycznej nie tylko przez realizację nowoczesnych programów edukacyjnych, ale również przez kształcenie doktorantów i przygotowywanie ich do uprawiania i upowszechniania sztuki oraz promocji kultury.

SD deklaruje podnoszenie standardów edukacyjnych i artystycznych, otwierając się na nowe orientacje stylistyczne oraz postulaty muzyków młodej generacji. Skupienie się zaś na pozyskiwaniu wybitnych pedagogów i artystów tworzy w SD środowisko sprzyjające twórczemu jej funkcjonowaniu. Doktoranci odnajdują tu przestrzeń do rozwoju artystycznego, naukowego i organizacyjnego, zyskując kompetencje do stawania się także liderami życia muzycznego.

Do strategii SD należy analogicznie utrzymywanie wysokiej jakości kształcenia w zakresie 8 PRK, rozwój artystyczny i naukowy, utrzymanie elastycznych programów, dalszy rozwój infrastruktury, cyfryzacji i internacjonalizacji, wdrażanie nowych metod dydaktycznych oraz budowanie spójnego wizerunku Uczelni i współpracy z sektorem kultury. W Strategii Uczelni obecne są także istotne dla SD elementy, takie jak: budowanie i promowanie wspólnoty akademickiej, wspieranie rozwoju środowiska, ukierunkowanie działań na indywidualne potrzeby doktorantów oraz realizacja lifelong learning. Działalność SD jest wyrazem aktywnej polityki kształcenia najlepszych młodych artystów i naukowców w poszanowaniu ich indywidualności, unikaniu schematyzmu, promowaniu najwyższej jakości w sztuce i nauce oraz wdrażaniu nowych, oryginalnych idei i pomysłów.

W średnio- i długoterminowe plany SD wpisują się: zorganizowanie XIV Ogólnopolskiej Konferencji Doktorantów 2025/26, dalsze podejmowanie aktualnych problemów badawczo-artystycznych, utrzymanie i stałe podnoszenie poziomu przedkładanych rozpraw doktorskich, pogłębianie świadomości metodologicznej doktorantów przy zachowaniu wysokich walorów artystycznych ich dzieł, upowszechnianie i upublicznianie działań oraz rozszerzenie współpracy międzynarodowej.

Głównym założeniem Szkoły jest kształcenie doktorantów na najwyższym poziomie artystycznym i naukowym w celu uzyskania przez nich wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych prowadzących do uzyskania stopnia doktora sztuki. SD ściśle współpracuje z Radą Dyscypliny Sztuki Muzycznej (RDSM) AMKL i z Prorektorem ds. Artystycznych i Naukowych.

Ich role: nadzorcza, opiniodawcza i prawodawcza w sposób istotny wpływają na działania Szkoły. Dyrektora SD i doktorantów wspiera trzyosobowy, powołany przez RDSM Zespół ds. Kształcenia Doktorantów (uchwały RDSM 11/2023 oraz 11/2025).

Spośród innych szkół doktorskich SD wyróżnia się: kameralnością (obecnie kształci się w niej jedynie 6 osób), dominacją relacji mistrz-uczeń, możliwością podejmowania tematyki interdyscyplinarnej oraz elastycznym programem i planem studiów. Profil szkoły cechuje postępowanie rekrutacyjne zaprojektowane w celu pozyskania najwybitniejszych kandydatów, o bogatym dorobku i szerokich horyzontach poznawczych.

Atutem Szkoły jest jasne podzielenie jej struktury na zakresy: wykonawczy, dyrygentura, kompozycja, teoria muzyki z odpowiednio sprofilowanym planem i programem kształcenia.

Kolejnymi walorami SD są: istnienie ustandaryzowanych procedur administracyjnych, organizacyjnych i dokumentacyjnych, aktywne wspieranie doktorantów w rozwoju i rozwiązywaniu problemów, promocja działań młodych adeptów sztuki i nauki oraz podejmowanie wielokierunkowych działań samodoskonalących. Istotna jest również dbałość o zapewnienie najwyższej jakości kształcenia przy respektowaniu indywidualności, zainteresowań, samodzielności i artystycznej wrażliwości doktorantów. Obecnie prowadzone są prace nad przystąpieniem Dyrektora SD do Porozumienia Szkół Doktorskich Uczelni Miasta Wrocławia, aktywnie działa on również w gronie Dyrektorów Szkół Doktorskich Uczelni Muzycznych, co pozwala na wymianę doświadczeń i wzajemne dzielenie się dobrymi praktykami, a także skutecznymi rozwiązaniami wypracowanymi w innych ośrodkach.

Do najważniejszych osiągnięć słuchaczy Szkoły należą m.in.: 

1)     Nowatorska, wyróżniona praca dra K. Raua Tobaro na VR. Zagadnienia technologiczne, muzyczne i psychologiczne, powstała we współpracy z ASP we Wrocławiu;

2)     Wyróżniona rozprawa Twórczość fortepianowa Lowella Liebermanna dra T. Maruta – reprezentanta Polski na XVIII Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim (2021), laureata IV nagrody na Ogólnopolskim Konkursie Chopinowskim (2020);

3)     Współpraca z Akademią Muzyczną w Kijowie i ukończenie SD przez mgra R. Fotuimę, autora dysertacji o literaturze saksofonowej kompozytorów polskich i ukraińskich XX–XXI w., mimo trwających działań wojennych;

4)    Sukcesy kompozytorskie mgra O. Juzali-Depratiego, w tym wykonania na Festiwalu „Warszawska Jesień” oraz nagrody;

5)     I Nagroda mgra I. Wojciechowskiego w konkursie Young Talent Award 2022 FMF

w Krakowie, wykonanie podczas gali Scoring4Skolimowski (ICE Kraków);

6)     I nagroda mgra M. Bienia w Moscow International Music Competition (2021, duet) i w „Music Without Limits” (Litwa, 2020, duet);

7)     Aktywność K. Podorskiej (II rok), laureatki I nagrody Międzynarodowego Konkursu im. K. Lipińskiego, skrzypaczki orkiestry Leopoldinum i stypendystki programu Młoda Polska.

Certyfikat MusiQuE