Zakład Kształcenia Słuchu i Wyobraźni Muzycznej

Jednostka powstała z przekształcenia Pracowni Kształcenia Słuchu i Wyobraźni Muzycznej, której powołanie w roku 2015 stanowiło ukoronowanie wieloletnich prac, prowadzonych początkowo w obszarze metod nauczania kształcenia słuchu, a następnie kształcenia słuchu i wyobraźni muzycznej. W Zakładzie prowadzone są prace badawcze i artystyczne związane z nowatorskimi metodami nauczania kształcenia słuchu oraz rozwojem wyobraźni muzycznej w kształceniu muzyków wszystkich specjalności, zarówno w szkolnictwie I i II stopnia, jak i w wyższym szkolnictwie muzycznym. Celem działania Zakładu jest rozwój badań i oferty dydaktycznej w zakresie objętym nadzorem Zakładu. Punktem wyjścia do prowadzonych badań jest nowoczesne podejście do zagadnień percepcji muzycznej, uwzględniające zarówno aspekt słuchowej recepcji dźwięku oparte na audiacji działania analityczne, jak i specyfikę uwarunkowań psychologicznych. Tendencja ta znalazła swoje odzwierciedlenie także w działalności dydaktycznej Zakładu. Wśród szeregu przedsięwzięć organizowanych, współorganizowanych lub wspieranych w ostatnich latach przez osoby związane aktualnie z Zakładem, z myślą o wypracowaniu jego kształtu merytorycznego, wskazać należy m. in. takie inicjatywy jak: organizacja serii Olimpiad Słuchowych, stworzenie autorskiego programu komputerowego wspomagającego „trening słuchowy” – PAKS Prywatny Asystent Kształcenia Słuchu, organizacja Festiwalu Wyobraźni Muzycznej mYear, organizacja konkursu pomysłów metodycznych dla nauczycieli, zaadaptowanie i wdrożenie systemu e-learningowego do zajęć w zakresie kształcenia słuchu, w tym autorski portal poniedzialki.pl dla studentów Akademii, nawiązanie ścisłej współpracy z Centrum Edukacji Nauczycieli Szkół Artystycznych (CENSA), udział w zewnętrznych konferencjach – przedstawianie kierunków zmian w nauczaniu kształcenia słuchu na forum wyższych uczelni i szkolnictwa muzycznego niższych szczebli, intensyfikacja współpracy z Międzyuczelnianą Katedrą Kształcenia Słuchu Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, upowszechnianie „arkuszy jednego dzieła” jako narzędzia służącego holistycznemu postrzeganiu utworów muzycznych w ich percepcji oraz regularna realizacja badań kompetencji studentów, służąca nowoczesnej, profesjonalnej ewaluacji.

Zakład dysponuje własnym pomieszczeniem, wyposażonym w najnowszy sprzęt m.in. w jednoosobowe stanowiska komputerowe (komputery przenośne do indywidualnej pracy) oraz w stanowisko prowadzącego zajęcia. Wdrażana jest platforma e-learningowa oparta na systemie Moodle.

Certyfikat MusiQuE