W trakcie kursu Prof. Bernhard Klapprott wygłosi także wykład pod tytułem 

Playing singable and connected - aspects of vocality in playing the clavichord, represented by sources of the time of Carl Philipp Emanuel Bach. What does "vocal" mean in the 18th century and what influence did clavichord playing have on it?

 

Prof. Bernhard Klapprott występuje na arenie międzynarodowej jako klawesynista, klawikordzista, organista oraz dyrygent. Jego dorobek fonograficzny koncentruje się na oryginalnych instrumentach klawiszowych z XVII i XVIII wieku i obejmuje m.in. komplet utworów klawiszowych Thomasa Tomkinsa (klawesyn, wirginał, organy), sonaty Georga Antona Bendy (klawikord), muzykę klawiszową z południowych Niemiec około roku 1600 (clavicytherium) oraz dzieła Johanna Sebastiana Bacha (klawesyn i organy), w tym nagrania na organach zbudowanych przez Andreasa i Johanna Andreasa Silbermanna. Kilka jego płyt zostało uhonorowanych nagrodami „Preis der Deutschen Schallplattenkritik” oraz „ECHO Klassik”.

Kolejnym istotnym obszarem jego działalności jest odkrywanie i wykonywanie nieznanej muzyki sakralnej XVII i XVIII wieku, szczególnie z terenów środkowych Niemiec. Wraz z założonym przez siebie i Christopha Dittmara zespołem muzyki dawnej Cantus Thuringia & Capella przygotował serię premierowych nagrań kantat, pasji i oratoriów takich kompozytorów jak Johann Christoph Rothe, Friedrich Wilhelm Zachow, Reinhard Keiser, Georg Friedrich Händel, Johann Peter Kellner, Gottfried Gebel młodszy oraz Carl Philipp Emanuel Bach. Dyrygował również inscenizacjami dzieł scenicznych XVII i XVIII wieku, prezentowanymi w historycznej konwencji aktorskiej.

Od 1994 roku Bernhard Klapprott jest profesorem klawesynu, dawnych instrumentów klawiszowych oraz basso continuo w Katedrze Muzyki Dawnej na Uniwersytecie Muzycznym FRANZA LISZTA w Weimarze, a także profesorem organów (muzyka dawna). Obecnie wykłada również klawesyn w Katedrze Muzyki Dawnej na Uniwersytecie Sztuk w Bremie. W latach 1994–2001 był wykładowcą Uniwersytetu Sztuk w Bremie, a także prowadził zajęcia na Uniwersytecie w Dortmundzie oraz na akademiach muzycznych w Detmold i Herford. Jego działalność dydaktyczna obejmuje również kursy mistrzowskie i wykłady gościnne w Europie i Stanach Zjednoczonych (Juilliard School w Nowym Jorku, Eastman School of Music w Rochester, Boston University, Oberlin Conservatory). Publikował artykuły dotyczące praktyki wykonawczej, ze szczególnym uwzględnieniem klawikordu.

Od 2024 roku pełni funkcję dyrektora artystycznego międzynarodowego cyklu letnich koncertów na słynnych północnoniemieckich barokowych organach zbudowanych przez Gerharda von Holy'ego (1711) w kościele św. Bartłomieja w Dornum (Wschodnia Fryzja). Oprócz intensywnej działalności w dziedzinie muzyki dawnej zajmuje się także kompozycją – jego utwór na dwa klawesyny został wydany przez oficynę Bärenreiter (seria muzyki współczesnej).

Bernhard Klapprott studiował w Kolonii i Amsterdamie klawesyn pod kierunkiem Hugo Rufa i Boba van Asperena, organy u Michaela Schneidera i Ewalda Kooimana oraz muzykę kościelną. Regularnie uczestniczył również w mistrzowskich kursach basso continuo prowadzonych przez Jespera Christensena oraz w kursach mistrzowskich gry organowej Michaela Radulescu. W 1991 roku zdobył I nagrodę na 10. Międzynarodowym Konkursie Organowym (Bach/Mozart) podczas Festival van Vlaanderen w Brugii.

Certyfikat MusiQuE