„Wieloznaczność dźwięku. Sound Ambiguity” tom 8 - red. J. Kołodziejska, U. Koza i zespół
Wieloznaczność dźwięku. Sound Ambiguity (tom 8)
red. J. Kołodziejska, U. Koza i zespół
Niniejszy, ósmy tom publikacji zatytułowanej Wieloznaczność dźwięku jest pokłosiem dwóch konferencji pod tym samym tytułem, które odbyły się w 2022 i w 2023 roku w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. Tworzy go 15 artykułów, w których młodzi badacze z polskich ośrodków akademickich z metodologiczną wnikliwością, świeżym spojrzeniem i badawczym entuzjazmem podejmują wachlarz zagadnień odwołującej się do pojemnej znaczeniowo idei wieloznaczności otaczających nas dźwięków. Prezentowane teksty koncentrują się na szeroko rozumianym i ukazywanym w różnych kontekstach aspekcie sonologicznym twórczości kompozytorów XX i XXI wieku, zaskakującej idei koegzystencji szaleństwa i logiki oraz tradycji i nowoczesności w muzyce, problemie przenikania się rozmaitych, heterogonicznych idiomów i gatunków muzycznych oraz na dziełach polskich kompozytorów XIX stulecia. Dyskutowane tematy, dotykające zarówno istoty dźwięku jako nośnika sensów i znaczeń, funkcji
muzyki, kwestii interdyscyplinarnych oraz kulturoznawczych, jak i aspektów analitycznych, rozumienia koncepcji i idei muzycznych, potwierdzają rozległy zakres muzycznych zainteresowań autorów.
The eighth volume in the series of publications entitled Sound Ambiguity has been prepared as a result of two conferences under the same title that were held at the Karol Lipiński Academy of Music in Wrocław in 2022 and 2023. It consists of fifteen articles in which young researchers from Polish academic centres, with methodological insight, a fresh perspective and research enthusiasm, take up a number of issues referring to the wide-ranging idea of the ambiguity of the sounds that surround us. The texts focus on the broadly conceived sonological aspect of the works of 20th- and 21st-century composers (which is examined in diffrent contexts), the suprising idea of the coexistance of madness and logic, as well as tradition and modernity in music, the problem of interpenetration of various, heterogeneous idioms and musical genres, and on the works of Polish composers of the 19th century. The topics discussed, which touch upon the essence of sound as a carrier of meanings and senses, the functions of music, interdisciplinary and culture-related issues, as well as upon analytical aspects and theunderstanding of musical concepts and ideas, testify to the wide scope of musical inetersts of the authors.