"Współczesna chóralistyka. Wartości, konteksty, perspektywy" (tom 2) – red. A. Franków-Żelazny
Współczesna chóralistyka. Wartości, konteksty, perspektywy, tom 2
red. A. Franków-Żelazny
ISBN 978-83-65473-28-8
Cena: 25 zł
Zapraszamy do lektury drugiego tomu cyklu „Współczesna chóralistyka. Wartości, konteksty, perspektywy”, którego celem jest zgłębianie tematów związanych z chóralistyką i z szeroko pojmowanym śpiewem. W prezentowanej książce odnaleźć można artykuły dotyczące sposobów pracy nad głosem chórzysty w różnym wieku. Jest również mowa o wadze kompetencji wokalnych chórmistrza. W dalszej kolejności zamieszczone zostały teksty wykraczającej poza zagadnienie roli chóru jako szkoły śpiewu, a dotyczące chóru jako szkoły muzyki – pozwalającej przez praktykę wokalną uczyć chórzystów języka muzycznego wzbogaconego o wiedzę teoretyczną. Pojawiają się przykłady nie tylko szkół chóralnych sformalizowanych pod względem strukturalnym, lecz także chórów, w których funkcjonowanie grup na różnym poziomie zaawansowania daje efekty podobne do szkoły chóralnej, czyli miejsca umożliwiającego odkrywanie świata muzyki przez praktyczne jej uprawianie.
Spis treści
Część 1
Otwarcie wokalne
Maria Piotrowska-Bogalecka
„Qualitas et quantitas” – o zmieniającym się wizerunku artystów śpiewaków zespołów wokalnych w epoce baroku
Marta Wróblewska
Emisja indywidualna w chórze – z perspektywy dyrygenta i chórzysty
Przemysław Czekała
Indywidualny rozwój wokalny śpiewaków w kontekście brzmienia zespołu
Elżbieta Wtorkowska
Rozśpiewanie zespołu formą kształcenia wokalnego
Piotr Łykowski
Małe jest piękne, czyli kilka słów o głosie chłopięcym
Agnieszka Franków-Żelazny
Chórmistrz – dyrygent czy nauczyciel śpiewu?
Część 2
Chór jako szkoła muzyki
Ewa Robak
Radość muzykowania zespołowego – integracja metod, zastosowanie i rezultaty w różnych grupach wiekowych
Anna Bednarska
Edukacja chóralna w aspekcie ciągłości i skuteczności wybranych metod pracy na przykładzie chóru Alla Polacca
Monika Wilkiewicz
Chór jako pozalekcyjna forma umuzykalniania młodzieży. Formy i metody pracy z chórem młodzieżowym
Jacek Sykulski
Chór chłopięco-męski – przygoda na całe życie