dr Dariusz Galewski 

Jest historykiem sztuki, od roku akad. 1999/2000 prowadzi zajęcia z historii sztuki dla studentów I i III Wydziału Akademii Muzycznej we Wrocławiu, zaś od roku akad. 2005/2006, kiedy to został pracownikiem Wydziału Edukacji Muzycznej, Chóralistyki i Muzyki Kościelnej – dla wszystkich studentów Uczelni.

Biografia:

  • ur. 11.03.1970 we Wrocławiu
  • 1985-1990 - Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych we Wrocławiu
  • 1990-1992 – studia w Państwowym Studium Kulturalno–Oświatowym we Wrocławiu na kierunku: turystyka
  • 1992-1997 - studia z historii sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie
  • praca magisterska pt: Barokizacja kościoła p.w. Wniebowzięcia NMP w Kłodzku jako przykład adaptacji i zachowania architektury gotyckiej w drugiej połowie XVII i w pierwszej połowie XVIII wieku
  • 1997-2004 studia doktoranckie na Wydziale Historycznym Uniwersytetu Jagiellońskiego zakończone dysertacją pt.: Sztuka śląskich jezuitów wobec tradycji średniowiecznej. Barokizacje kościołów w Kłodzku, Świdnicy, Jeleniej Górze i Żaganiu
  • od 2005 r. zajęcia z historii sztuki średniowiecznej i renesansowej oraz symboliki średniowiecznej w Instytucie Studiów Klasycznych, Śródziemnomorskich i Orientalnych Uniwersytetu Wrocławskiego

Wyjazdy stypendialne:
Wiedeń (2002 – Fundacja Janineum, 2009 – Fundacja z Brzezia Lanckorońskich),
Rzym (2003, 2004 – Fundacja im. Jana Pawła II, 2007 - Fundacja z Brzezia Lanckorońskich),
Marburg (2003 – Instytut Herdera)

BIBLIOGRAFIA

Do doktoratu:
1. Zespół siedmiu rysunków projektowych z XVII i XVIII wieku dotyczących kościoła  jezuitów w Kłodzku, [w:] Z dziejów rysunku i grafiki na Śląsku oraz w kolekcjach i zbiorach ze Śląskiem związanych. Materiały sesji Oddziału Wrocławskiego Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Wrocław, 23-24 marca 1999, red. Bogusław Czechowicz, Arkadiusz Dobrzyniecki, Izabela Żak, Wrocław 1999, s. 35 - 43.

2. Wanitatywny rysunek ze zbiorów kłodzkich jezuitów, [w:] Sztuka i dialog wyznań. Materiały Sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Wrocław, listopad 1999, red. Jan Harasimowicz, Warszawa 2000, s. 351 - 356.

3. Barokizacja kościoła Wniebowzięcia NMP w Kłodzku. Wybrane aspekty w świetle ostatnich badań, [w:] „Architectus” 2 (12), 2002, s. 25-30.

4. Kościół Dominikanów pod wezwaniem Św. Wojciecha we Wrocławiu („Zabytki Wrocławia”, red. Łukasz Krzywka), Wrocław 2003.

5. Kaplica błogosławionego Czesława [w:] Błogosławiony Czesław i jego dziedzictwo. 777 lat Dominikanów we Wrocławiu, red. Elżbieta Klimek, Wrocław 2004, s. 68 – 84.

6. Projekt prospektu organowego w  kościele jezuitów w Kłodzku. Przyczynek do związków pomiędzy sztukami plastycznymi a muzyką w 1 połowie XVIII wieku, [w:] Materiały z ogólnopolskiej sesji naukowej Rafał Maszkowski (1883-1901). Tradycje Śląskiej Kultury Muzycznej X, Wrocław 2005, s. 127-131.

7. Działalność jezuitów na Śląsku i w hrabstwie kłodzkim w latach 1622-1776 [w:] Wrocław i Śląsk pod panowaniem Habsburgów. XVIII Forum Krajoznawstwa Dolnośląskiego, red. Andrzej Rumiński, Wrocław 2005, s. 19-23.

Po doktoracie:

8. Barokizacja jezuickiego kościoła świętych Piotra i Pawła w Żaganiu [w:] Dziedzictwo artystyczne Żagania, red. Bogusław Czechowicz, Małgorzata Konopnicka, Wrocław – Zielona Góra - Żagań  2006, s. 143-161

9. Projekt prospektu organowego w kościele Wniebowzięcia NMP w Kłodzku, [w:] Śląsk perła w koronie czeskiej. Trzy okresy świetności w relacjach artystycznych Śląska i Czech, red. A. Niedzielenko, V. Vlnas, Legnica–Praga 2006, poz. kat. III.5.31.,s. 440-441.

10. Kościół Jezuitów w Świdnicy na tle pozostałych gotyckich świątyń prowincji czeskiej Towarzystwa Jezusowego, [w:] Śląsk i Czechy. Wspólne drogi sztuki. Materiały konferencji naukowej dedykowane Profesorowi Janowi Wrabecowi, red. Mateusz Kapustka, Andrzej Kozieł, Piotr Oszczanowski, Wrocław 2007, s. 249-266.

11. Kościół i klasztor dominikanów pod wezwaniem św. Wojciecha we Wrocławiu [w:] Tutelaris Silesiae. Błogosławiony Czesław we Wrocławiu, Wrocław 2007, s. 8-53.

12. Barokizacja kościoła Jezuitów w Kłodzku w świetle najnowszych badań archiwalnych, „Zeszyty Muzeum Ziemi Kłodzkiej” 8-9, 2007, s. 107-121.

13. Artystyczne przejawy kultu średniowiecznego obrazu Naigrawanie z Chrystusa z klasztoru wrocławskich dominikanek, [w:] Artifex doctus. Studia ofiarowane Profesorowi Jerzemu Gadomskiemu w siedemdziesiątą rocznicę urodzin , Kraków  2007, t.2, s.245-250 

14. Barokizacje kościołów jezuickich na Śląsku i w hrabstwie kłodzkim [w:] Barok i barokizacja. Materiały Sesji Oddziału Krakowskiego Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Kraków 3-4.XII. 2004, red. K. Brzezina, J. Wolańska, Kraków 2007, s.109-125.

15. Katedra św. Jana Chrzciciela i Ostrów Tumski we Wrocławiu („Zabytki Wrocławia”, red. Łukasz Krzywka), Wrocław 2008.

16. Uwagi na temat osiemnastowiecznego etapu barokizacji kościoła św. Jakuba w Nysie [w:] Nysa. Sztuka w dawnej stolicy biskupiego księstwa, red. R. Hołownia, M. Kapustka, Wrocław 2008, s. 165-174.

17. Losy dziewiętnastowiecznego ołtarza głównego kościoła św. Marii Magdaleny [w:] Śródmiejska katedra. Kościół św. Marii Magdaleny w dziejach i kulturze Wrocławia, red. Bogusław Czechowicz, Wrocław 2010, s. 505-518.

18. Uwagi na temat mecenatu artystycznego biskupa wrocławskiego i płockiego Karola Ferdynanda Wazy, [w:] Między Wrocławiem a Lwowem. Sztuka na Śląsku, w Małopolsce i na Rusi Koronnej od XVI do XVIII wieku. Materiały Ogólnopolskiej konferencji Naukowej, Kraków 16-18.11.2009, red. A. Betlej, K. Brzezina – Scheuerer i P. Oszczanowski, Wrocław 2011, s. 155-162.

19. Das Mäzenatentum des Fürstbischofs von Breslau  Franz Ludwig von Pfalz-Neuburg (1682-1732), „Jahrbuch des Wissenschaftlichen Zentrums der Polnischen Akademie der Wissenschaften in Wien”, Band 2-2009, Wien 2011, s. 53-66.

20. Prospekt  organowy i organy w bazylice p.w. Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Bardzie (współautor ks. Piotr Dębski), [w:] Bardo skarby sztuki. Seine Kunstschätze – Poklady um?ni – Art Treasaures, red. Andrzej Kozieł, Legnica 2011, s. 124-128.

21. Graficzne przedstawienia uroczystości pogrzebowych i castrum doloris Franza Ludwiga von Pfalz-Neuburga, „Roczniki Sztuki Śląskiej” XX, 2011, s. 153-163.

22. Castrum doloris generała Towarzystwa Jezusowego Goswina Nickela (1582-1664), „Zeszyty Muzeum Ziemi Kłodzkiej” 11, 2011, s. 159-163.

23. Barokizacja kościoła pw. św. Stanisława i św. Wacława w Świdnicy, „Rocznik Świdnicki” 38, 2011, s. 22-43.

24. Kościół pw. św. Wojciecha i Kaplica bł. Czesława, hasło 21 [w:] Leksykon architektury Wrocławia, red. Rafał Eysymontt, Jerzy Ilkosz, Agnieszka Tomaszewicz, Jadwiga Urbanik, Wrocław 2011, s. 204-207.

25. Jezuici w pejzażu kulturowym i artystycznym Jeleniej Góry [w:] Wokół Karkonoszy i Gór Izerskich. Sztuka baroku na śląsko – czesko - łużyckim pograniczu. Międzynarodowa konferencja naukowa, Jelenia Góra 14-16.10.2010, red. Andrzej Kozieł, Jelenia Góra 2012, s. 123-130

26. Muzeum Archidiecezjalne [w:] Muzea Wrocławia, red. Beata Lejman, Wrocław 2012, s.20-25

27. Architektura budowli zakonnych w świetle projektów ze zbiorów kłodzkich jezuitów [w:] Silesia Jesuitica. Kultura i Sztuka zakonu jezuitów na Śląsku i w hrabstwie kłodzkim 1580-1776. Materiały konferencji naukowej zorganizowanej przez Oddział Wrocławski Stowarzyszenia Historyków Sztuki (Wrocław 6-8 X 2011) dedykowane pamięci Profesora Henryka Dziurli, red. Dariusz Galewski, Anna Jezierska, Wrocław 2012 s. 111–123.

28. Ogród klasztorny Sióstr Szkolnych de Notre Dame, Ogród przy Metropolitalnym Wyższym Seminarium Duchownym, Pomnik Chrystusa Króla Wszechświata (kolumna Tysiąclecia), Pomnik kardynała Bolesława Kominka [w:] Leksykon zieleni Wrocławia, red. Iwona Bińkowska, Elżbieta Szopińska, Wrocław 2013, s. 206, 211, 212

29. Kaplica św. Dominika w Bolonii  jej wpływ na architekturę Zakonu Kaznodziejskiego w Europie Środkowej [w:] Sztuka w kręgu krakowskich Dominikanów, red. A. Markiewicz, M. Szyma, M. Walczak, Kraków 2013, s. 655-667

30. Artystyczna fundacja kanonika Johanna Jakoba Brunettiego dla katedry wrocławskiej, „Italica Wratislaviensia” 5, 2014, s. 87-105

31. Średniowieczne wizerunki kultowe w barokowym Wrocławiu [w:] Procesy przemian w sztuce średniowiecznej. Przełom-regres-innowacja-tradycja. Studia z historii sztuki, red. Rafał Eysymontt, Romuald Kaczmarek, Warszawa 2014, s. 341-354.

32. Uwagi na temat działalności artystycznej północnowłoskiego architekta Carla Rossiego we Wrocławiu, [w:] Artyści znad jezior alpejskich w nowożytnej Europie / Artisti dei laghi lombardi nell’Europa moderna, red. Grażyna Jurkowlaniec, Mariusz Smoliński, Warszawa 2015, s. 179-189.

33. Przemiany wnętrza dominikańskiego kościoła św. Wojciecha we Wrocławiu po II wojnie światowej [w:] Historia, kultura i sztuka Dominikanów na Śląsku 1226-2013, Wrocław 2015, s. 273-288.

34. Kultura i sztuka Towarzystwa Jezusowego na Śląsku 1580-1776 [w:] Historia Magistra Vitae. Dolnośląskie dziedzictwo religii i kultury. Wykłady z lat 2013/2014 i 2014/2015 („Silesia Sacra” 3), red. Michał Piela SDS, Wrocław 2015, s. 305-332.

35. Remarks on the Architecture of Jesuit Colleges in the Bohemian Province, Particularly in Silesia [w:] Jesuits and Universities. Artistic and Ideological Aspects of Baroque Colleges of the Society of Jesus – Examples from Genoa and Wrocław, ed. Giacomo Montanari, arkadiusz Wojtyła, Małgorzata Wyrzykowska, „Acta Universitatis Wratislaviensis” No 3684, Historia Sztuki XXXIV, Wrocław 2015, s. 199-211.

36. Przemiany w wyposażeniu i wystroju kaplic katedry wrocławskie za rządów wikariusza kapitulnego ks. Kazimierza Lagosza (1951-1956), (współautor Adam Organisty), [w:] Katedra wrocławska na przestrzeni tysiąclecia. Studia z historii architektury i sztuki, red. R. Kaczmarek, D. Galewski, Wrocław 2016, s. 333-348.

37. Barokizacja kościoła św. Doroty, św. Stanisława i św. Wacława we Wrocławiu 1682-1753 „Roczniki Sztuki Śląskiej” XXIV, 2016, s. 91-116

38. Artistic foudations of the Carmelite Order in Silesia in early modern Times. Selected issues, “Folia Historica Cracoviensia”, Tom dedykowany pamięci ś.p. prof. dr hab. Benignusa Wanata,  22, 2016, s. 109-128.

39. Rola jezuitów w rozwoju kultu Matki Boskiej Piekarskiej [w:] Sztuka Dawnego Opola. Instytut Historii Uniwersytetu Opolskiego, Instytut Historii Sztuki Uniwersytetu Wrocławskiego, Muzeum Śląska Opolskiego, Polskie Towarzystwo Historyczne Oddział w Opolu oraz Archiwum Państwowe w Opolu, Opole 2016 (w druku)

40. Dekoracja i wymowa ideowa barokowych prospektów organowych we Wrocławiu. [w:] Organy Wrocławia. Budownictwo i funkcja w aspektach historii i wyzwań współczesności, red. Jakub Łubocki, Bogdan Tabisz, Wrocław 2018, s. 271-296.

41. Ołtarz św. Marii Magdaleny w kolegiacie głogowskiej - historia i próba rekonstrukcji (współautor Jakub Szajt) Rzeźba śląska w drugiej połowie XVII w., Muzeum Miedzi w Legnicy, Legnica 2017 (w druku)

42. Barokowe prospekty organowe w świątyniach jezuickich na Śląsku – stan zachowania, forma i wymowa ideowa [w:] Uniwersalizm i partykularyzm Jezuickiej kultury artystycznej. Konteksty – tradycja-źródła, „Fontes musicae in Polonia”, Warszawa 2017 (w druku) 

KSIĄŻKA:

1. Jezuici wobec tradycji średniowiecznej. Barokizacje kościołów w Kłodzku, Świdnicy, Jeleniej Górze i Żaganiu, „Ars vetus et nova”, tom XXXVI, red. serii W. Bałus, Kraków 2012, ss. 281. 

REDAKCJA NAUKOWA:

1. Silesia Jesuitica. Kultura i Sztuka zakonu jezuitów na Śląsku i w hrabstwie kłodzkim 1580-1776. Materiały konferencji naukowej zorganizowanej przez Oddział Wrocławski Stowarzyszenia Historyków Sztuki (Wrocław 6-8 X 2011) dedykowane pamięci Profesora Henryka Dziurli (wspólnie z Anną Jezierską), Wrocław 2012, ss. 378

2. Historia, kultura i sztuka Dominikanów na Śląsku (1226-2013). W trzechsetlecie beatyfikacji bł. Czesława, (wspólnie z Wojciechem Kucharskim i Markiem L. Wójcikiem), Wrocław 2015, ss. 350.

3. Katedra wrocławska na przestrzeni tysiąclecia. Studia z historii architektury i sztuki (wspólnie z  Romualdem Kaczmarkiem), Wrocław 2016

Kontakt: dariusz.galewski@amkl.edu.pl

Certyfikat MusiQuE