dr hab. Barbara Winczura
dr hab. Barbara Winczura
Pedagog specjalny w zakresie resocjalizacji, oligofrenopedagog, dyplomowany specjalista w dziedzinie diagnozy i terapii dzieci ze spektrum autyzmu (ASD), certyfikowany diagnosta i terapeuta dzieci z trudnościami w rozwoju i zachowaniu oraz dzieci przewlekle chorych, specjalista edukacji i terapii dzieci z głęboką, wieloraką niepełnosprawnością.
Jej główne zainteresowania naukowo-badawcze dotyczą: problematyki osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ASD), wczesnego wykrywania autyzmu oraz wspomagania rozwoju małych dzieci z zaburzeniami w rozwoju, teorii umysłu w autyzmie, zarówno w aspekcie badawczym, jak i terapeutycznym, a także zaburzeń łączonych (współchorobowości) w obszarze psychopatologii rozwoju dzieci i młodzieży.
Posiada certyfikat narzędzia ADOS -2 do diagnostyki klinicznej dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu oraz certyfikat testu przesiewowego Screening Tool for Autism in Toddlers (STAT) do wczesnego wyrywania autyzmu dla małych dzieci.
Jest autorką bądź współautorką licznych publikacji książkowych, między innymi:
„Dziecko z autyzmem. Terapia deficytów poznawczych a teoria umysłu” (2008),
„Autyzm. Na granicy zrozumienia” (2009),
„Dzieci z zaburzeniami łączonymi. Trudne ścieżki rozwoju”(2012),
„Dzieci o specjalnych potrzebach komunikacyjnych diagnoza - edukacja - terapia” (2013)
„Emocje dzieci i młodzieży z trudnościami w rozwoju i zachowaniu”(2017)
oraz kilku dziesięciu artykułów z zakresu psychopatologii rozwoju dziecka, szczególnie zaburzeń ze spektrum autyzmu (ASD), zaburzeń emocjonalnych dzieci i młodzieży, zaburzeń w komunikacji, zaburzeń zachowania oraz problematyki dzieci zagrożonych niepełnosprawnością rozwojową w aspekcie wczesnej interwencji i wspomagania rozwoju małego dziecka.
Pracuje jako adiunkt w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego, Zakładzie Edukacji Osób z Niepełnosprawnością.
Kontakt: barbara.winczura@amkl.edu.pl