dr hab. Tomasz Kienik, prof. AMKL

dr hab. Tomasz Kienik, prof. AMKL

 

Dyrektor Szkoły Doktorskiej, Kierownik Studium Pedagogicznego – Jest teoretykiem muzyki, badaczem, wykładowcą, nauczycielem i organizatorem. Ukończył z wyróżnieniem studia w zakresie: teorii muzyki (1999 r., promotor prof. dr hab. Andrzej Tuchowski) i kompozycji (2000 r.) w klasie prof. Zygmunta Herembeszty w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. Stopień doktora w zakresie nauk humanistycznych (nauki o sztuce – muzykologia) uzyskał na Uniwersytecie Wrocławskim w 2008 r., a doktora habilitowanego sztuki (kompozycja i teoria muzyki) w roku 2019. Jest również absolwentem Studiów Podyplomowych w zakresie Muzyki Filmowej, Komputerowej i Twórczości Multimedialnej w Akademii Muzycznej im. K. i G. Bacewiczów w Łodzi (2012 r.). Droga zawodowa Tomasza Kienika rozpoczęła się od zatrudnienia w Instytucie Muzyki (poprzednio Instytucie Kultury Muzycznej) Uniwersytetu Zielonogórskiego na stanowisku wykładowcy (2000 r.), później asystenta , adiunkta i wicedyrektora tego Instytutu (2012-2014). W roku 2012 został zatrudniony w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu kolejno na stanowiskach: wykładowcy, starszego wykładowcy, adiunkta i profesora Uczelni (od 2024 r.). Oprócz pracy w wyższym szkolnictwie muzycznym do 2024 roku związany był również ze średnim szkolnictwem muzycznym, początkowo w Państwowej Szkole Muzycznej I i II st. im. F. Liszta w Głogowie (2000-2008), a później w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I i II st. im. K. Szymanowskiego we Wrocławiu (od 2008 r.), gdzie w latach 2010-2024 pełnił funkcję kierownika sekcji teorii. W Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu pełni obecnie funkcje Dyrektora Szkoły Doktorskiej (od 2024 r.) i Kierownika Studium Pedagogicznego (od 2023 r.). Jest członkiem Rady Dyscypliny Sztuki Muzycznej (od 2020 r.), Rady Wydziału Kompozycji, Dyrygentury, Teorii Muzyki i Muzykoterapii (kadencje 2020-2024 i 2024-2028), przewodniczącym Wydziałowej Komisji Wyborczej Wydziału Kompozycji, Dyrygentury, Teorii Muzyki i Muzykoterapii (kadencje 2020-2024 i 2024-2028). Był członkiem Zespołu ds. Ewaluacji Jakości i Działalności Artystycznej i Naukowej AMKL (kadencja 2020-2024), członkiem Zespołu ds. raportu dla Polskiej Komisji Akredytacyjnej (2019 r.), koordynatorem Praktyk Studenckich na WKDTiM (2012-2023 r.) i koordynatorem SIN/POLON. Jest aktywnym członkiem Katedry Teorii Muzyki i Historii Śląskiej Kultury Muzycznej oraz współpracownikiem Zakładu Kształcenia Słuchu i Wyobraźni Muzycznej i Katedry Muzyki Kościelnej. Był pomysłodawcą, organizatorem i kierownikiem konferencji naukowej Duchowość w muzyce – muzyka w duchowości, która odbyła się w AMKL we Wrocławiu w dniach 23-24 kwietnia 2024 r. Głównym nurtem działalności Tomasza Kienika jest stale pogłębiana teoria muzyki, w tym refleksja analityczna nad muzyką XIX-XXI wieku, historia muzyki tego okresu, systematyka i pragmatyka w zakresie metod analizy muzycznej, historyczny rozwój teorii muzyki i harmonii, muzyka religijna i kościelna, duchowość w muzyce, akademicka metodyka nauczania oraz dydaktyka w zakresie średniego szkolnictwa artystycznego. Jako naukowiec brał udział w licznych konferencjach naukowych (Canterbury, Lucca, Brno, Manchester, Guildford (Surrey), Hannover, Wrocław, Poznań, Warszawa, Szczecin, Kraków, Łódź, Gdańsk, Konin i inne), publikował szereg artykułów naukowych m.in. na temat polskiej muzyki współczesnej XX i XXI wieku w czasopismach związanych z teorią muzyki, muzykologią i humanistyką. W dorobku posiada dwie monografie książkowe: Sonorystyka Kazimierza Serockiego (2016 r.) i Magnificat – od biblijnego tekstu do polskiej kompozycji muzycznej XX i XXI wieku (2019 r.).

Publikacje:
https://wydawnictwo.amuz.wroc.pl/kategoria-1/teoria-muzyki/tomasz-m-kienik-sonorystyka-
kazimierza-serockiego-wroclaw-2016.html

https://wydawnictwo.amuz.wroc.pl/tomasz-kienik-magnificat-od-biblijnego-tekstu-do-polskiej-
kompozycji-muzycznej-xx-i-poczatkow-xxi-wieku.html

Kontynuacją zakończonych już badań są kolejne, dotyczące umuzycznienia bądź opracowania innych tekstów biblijnych, a także psychologicznych i historycznych aspektów powstawania i analizy dzieł muzycznych. Tomasz Kienik promuje nowoczesne metody dydaktyczne (również z użyciem multimediów) prowadząc kursy i warsztaty na zaproszenie Centrum Edukacji Artystycznej oraz innych placówek edukacyjnych. Poza uprawianiem teorii muzyki, w dorobku kompozytorskim posiada muzykę autonomiczną, ilustracyjną i użytkową; jest także laureatem konkursów kompozytorskich (w latach dziewięćdziesiątych) im. Tadeusza Bairda (Warszawa) i Andrzeja Panufnika (Kraków). 

W AMKL prowadzi zajęcia z: metod analizy muzycznej w XX i XXI wieku, historii teorii muzyki, wstępu do teorii muzyki, historii muzyki XVIII-XXI wieku, kształcenia słuchu z partyturą orkiestrową, metodyki nauczania harmonii i zasad muzyki, nowoczesnych meto dydaktycznych. Jest także promotorem licznych prac licencjackich i magisterskich z zakresu teorii muzyki, jednej pracy doktorskiej (w toku - mgr Martyna Krymska-Renk) oraz opiekuna studentów występujących na ogólnopolskich i międzynarodowych konferencjach naukowych.

Otrzymał następujące odznaczenia: Srebrny Medal za długoletnią służbę (Prezydent RP, 2022 r.), odznakę honorową „Zasłużony dla kultury polskiej” za całokształt działalności naukowej, pedagogicznej i artystycznej (Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, 2018 r.) oraz Indywidualną Nagrodę I stopnia Rektora Uniwersytetu Zielonogórskiego za osiągnięcia organizacyjne (2014 r.).

E-mail: tomasz.kienik@amkl.edu.pl

Certyfikat MusiQuE