dr hab. Wojciech Rodek

dr hab. Wojciech Rodek

Dyrektor artystyczny Filharmonii Lubelskiej, dyrektor artystyczny Filharmonii Dolnośląskiej, kierownik muzyczny Gliwickiego Teatru Muzycznego, dyrygent gościnny Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy. Prowadzi klasę dyrygentury w Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Posiada tytuł doktora sztuki. Laureat II nagrody na III Przeglądzie Dyrygentów im. Witolda Lutosławskiego w Białymstoku /2002/. W 2011 roku został wyróżniony Teatralną Nagrodą Muzyczną im. Jana Kiepury w kategorii: Najlepszy Dyrygent. W 2015 roku odznaczony medalem „Zasłużony Kulturze-Gloria Artis”.
Gry na fortepianie uczył się od 8 roku życia w PSM I st. w Namysłowie i w PSM II st. we Wrocławiu u Jacka Gębskiego i Krystyny Puchały-Kajdasz. W latach 1998-2003 studiował dyrygenturę w klasie prof. Marka Pijarowskiego w Akademii Muzycznej we Wrocławiu, gdzie debiutował w 2000 roku z Orkiestrą Symfoniczną AM. Ukończył również Filologię Słowiańską na Uniwersytecie Wrocławskim oraz Instytut Języka Rosyjskiego im. Puszkina w Moskwie. W 2005 roku wygrał konkurs na stanowisko asystenta Antoniego Wita w Filharmonii Narodowej w Warszawie, gdzie pracował w latach 2005-2007.
Dyrygował wieloma zespołami symfonicznymi m. in. Orkiestrą Filharmonii Narodowej w Warszawie, Orkiestrą „Sinfonia Varsovia”, Narodową Orkiestrą Polskiego Radia w Katowicach, Polską Orkiestrą Radiową, Orkiestrą „Sinfonia Iuventus”, orkiestrami filharmonicznymi w Gdańsku, Koszalinie, Szczecinie, Poznaniu, Bydgoszczy, Białymstoku, Kielcach, Łodzi, Zielonej Górze, Wrocławiu, Jeleniej Górze, Opolu, Wałbrzychu, Katowicach, Rzeszowie, Krakowie, orkiestrami w Toruniu, Płocku, Łomży, zespołami kameralnymi „Capella Bydgostiensis”, „Capella Cracoviensis”, „Leopoldinum”. Stale współpracuje z  Ankara Presidential Symphony Orchestra, Antalya State Symphony Orchestra, Bursa Regional Symphony Orchestra, Izmir State Symphony Orchestra, European Johann Strauss Orchestra. Występował z wybitnymi solistami /m. in. Rafał Blechacz, Idil Biret, Ingolf Wunder, Michael Vaiman, Olga Rusina, Alexandre Dubach, Krzysztof Jakowicz, Marcin Zdunik, Paweł Wakarecy, Gavriel Lipkind, Valentina Igoshina, Lukas Geniusas, Jakub Jakowicz, Johannes Moser, Gautier Capucon, Gulsin Onay, Alexander Markov, Huseyin Sermet/ 
Wojciech Rodek przygotowywał muzycznie premiery i spektakle dla Theatre Montansier w Wersalu /Mozart „Apollo i Hiacynt”/, Teatru Muzycznego „Capitol” we Wrocławiu /Loewe „My Fair Lady”, Strauss „Zemsta Nietoperza”, Lehar „Kraina uśmiechu”, Zeller „Ptasznik z Tyrolu”/, festiwalu „Wratislavia Cantans” /Britten „Mały Kominiarczyk”/, Gliwickiego Teatru Muzycznego /Lehar „Wesoła wdówka”, Strauss „Noc w Wenecji”, Rodgers „Dźwięki muzyki”, Lippa „Rodzina Addamsów”, Herman „Hello Dolly”, Rossini „Cyrulik sewilski”, Abraham „Kwiat Hawaii”, Strauss „Wiedeńska krew”/. Od 2002 roku gości regularnie z zespołem „Opera Polska” w najważniejszych salach koncertowych Europy /m.in. w Bazylei, Bernie (Casino), St. Gallen (Tonhalle), Dreźnie (Kulturpalast), Hamburgu (Musikhalle), Monachium (Philharmonie am Gasteig), Salzburgu (Grosses Festspielhaus), Stuttgarcie (Beethovensaal), Wiedniu (Konzerthaus), Zurichu (Tonhalle)/. 
Brał udział w renomowanych festiwalach; „Wratislavia Cantans”, „Xanten Sommerfestspiele” /Mozart „Czarodziejski flet” – inauguracja 2008/ „Sinfonia Varsovia swojemu miastu”, „Wirtuozi” we Lwowie /IX symfonia L. van Beethovena z Chórem i Orkiestrą Filharmonii Lwowskiej/, Międzynarodowym Festiwalu im P. Czajkowskiego i N. von Meck w Winnicy. 
Na przełomie roku 2009/2010 wystąpił z European Johann Strauss Orchestra podczas tournee w Chinach /Guangzhou, Czangsha, Shenzen, Kunming, Chongqing, Tianjin/. W 2012 roku Wojciech Rodek debiutował na scenie Teatru Wielkiego-Opery Narodowej w Warszawie /premiera dramatoopery Agaty Zubel „Oresteja”/, a także wystąpił po raz pierwszy w Ankarze /Presidential Symphony Orchestra/, Weronie /„Historia żołnierza” I. Strawińskiego z zespołem Konserwatorium w Weronie/ oraz z orkiestrą INSO-Lviv /prawykonanie symfonii Synthesis I. Pakhoty/. W 2013 roku dyrygent przygotował premierę „Nocy w Wenecji” J. Straussa w Gliwickim Teatrze Muzyczny, odbył podróże zagraniczne z orkiestrą Filharmonii Lubelskiej /Winnica, Łuck, Lwów/, debiutował z Antalya State Symphony Orchestra i Bursa Regional Symphony Orchestra oraz wziął udział w kolejnym tournée po Chinach z European Johann Strauss Orchestra. W 2014 roku Wojciech Rodek przygotował premierę musicalu „Dźwięki muzyki” w Gliwickim Teatrze Muzycznym oraz „Człowieka z La Manchy” w Teatrze Muzycznym w Poznaniu, a w 2015 „Rodzinę Addamsów” w Gliwickim Teatrze Muzycznym.
Dyskografia Wojciecha Rodka zawiera nagrania muzyki symfonicznej, filmowej i rozrywkowej /m.in. VII symfonia A. Illaramendi dla wytwórni Karonte z udziałem Chóru i Orkiestry Filharmonii Narodowej w Warszawie; Koncert na głos i orkiestrę Witolda Friemanna z Orkiestrą Filharmonii Narodowej, sol. M. Rodek; I Koncert wiolonczelowy D. Szostakowicza z Orkiestrą „Sinfonia Varsovia”, sol. G. Lipkind; Koncert skrzypcowy A. Berga z NOSPR, sol. K. Jakowicz; „Melodramat” L. Zielińskiej z NOSPR, „Zamiana”, muz. M. Mirowski, The Film Harmony Orchestra; „ENEN”, muz. B. Gliński, „Sinfonia Varsovia”; „City Island”, muz. J.A.P. Kaczmarek, Polska Orkiestra Radiowa; „Get Low”, muz. J.A.P. Kaczmarek, Polska Orkiestra Radiowa; „Kanapka z człowiekiem”, muz. P. Gintrowski, Polska Orkiestra Radiowa; Lubelskie prawykonania, Dębski, Czarnecki, Pietruszewski, Dubaj, Mirowski, Filharmonia Lubelska/. Nagranie VII symfonii Angela Illaramendi zdobyło prestiżowe wyróżnienie hiszpańskiego czasopisma „Compact CD” jako najlepsze nagranie muzyki hiszpańskiej roku 2009. Nagranie to zostało wykorzystane również jako ścieżka dźwiękowa do filmu „La Buena Nueva” w reżyserii Heleny Taberna i uzyskało nagrodę XIV Festiwalu Filmowego w Tuluzie.

E-mail: wojciech.rodek@amkl.edu.pl

Certyfikat MusiQuE