Edukacja Muzyczna. Idee, Tendencje, Dążenia (tom 2): "Edukacja muzyczna w świecie zagrożonych wartości" – red. H. Tomaszek-Plewa, A. Golema, M. Szymańska
Edukacja Muzyczna. Idee, Tendencje, Dążenia, tom 2: Edukacja muzyczna w świecie zagrożonych wartości
red. H. Tomaszek-Plewa, A. Golema, M. Szymańska
ISBN 978-83-65473-27-1
Cena: 25 zł
Drugi tom serii „Edukacja Muzyczna. Idee, Tendencje, Dążenia”, wydany pod auspicjami Katedry Edukacji Muzycznej Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, jest odbiciem namysłu reprezentantów pedagogiki muzycznej nad tytułową problematyką, osadzoną we współczesnej rzeczywistości, która niesie ze sobą niemało zagrożeń dla człowieka i wyznawanych przez niego wartości. Wnioski płynące z analiz autorów nie są zbyt optymistyczne, niemniej nadzieję na poprawę kondycji polskiej edukacji muzycznej budzą zarówno ciekawe inicjatywy płynące ze strony doświadczonych nauczycieli, jak i postawa studentów czy młodych ludzi pracujących w ramach projektów na rzecz przybliżania muzyki wartościowej artystyczne różnym grupom społecznym. Książka, którą przekazujemy czytelnikom, nie wyczerpuje tematu, ufamy jednak, że wzbudzi refleksję i zachęci do poszukiwania nowych rozwiązań na rzecz edukacji muzycznej w Polsce, a także skłoni do stawiania pytań o jej istotę i cele.
Spis treści
Małgorzata Szymańska
Wprowadzenie
Część I
Idee i wartości w kontekście przeszłości, teraźniejszości i przyszłości polskiej edukacji muzycznej
Zofia Konaszkiewicz
Edukacja muzyczna w świecie zagrożonych wartości
Music Education in the World of Endangered Values
Zofia Bernatowicz
Ars musica – zapomniane źródło komunikacji
Ars Musica – A Forgotten Source of Communication
Elżbieta Szubertowska
Całożyciowa edukacja muzyczna wobec zagrożonych wartości
Lifelong Music Education vs. Endangered Values
Rafał Ciesielski
Co (dziś) jest przedmiotem i celem powszechnej edukacji muzycznej?
What Is the Subject and Purpose of Universal Music Education (Today)?
Kacper Kubiak
Idea cudowna a groźna. O pięknie (w) edukacji muzycznej. W poszukiwaniu wartości humanistycznych
A Wonderful Yet Dangerous Idea. About the Beauty (in/of) Music Education. In Search of Humanist Values
Część II
W poszukiwaniu nowych inspiracji i obszarów działań na rzecz edukacji muzycznej
Alicja Delecka-Bury
Ustawiczne dążenie do podnoszenia jakości kształcenia nauczycieli na przykładzie działalności Wydziału Edukacji Muzycznej Akademii Sztuki w Szczecinie
Continuous Efforts to Improve the Quality of Teacher Education Exemplified by the Activity of the Faculty of Musical Education of the Academy of Art in Szczecin
Małgorzata Nowak
Chór w liceum jako wsparcie dla rozwoju muzycznego i kształtowania postaw ucznia
A Secondary School Choir Supporting Musical Development and Shaping Students’ Attitudes
Barbara Pazur
Muzyczne zajęcia gordonowskie – i dla niemowlęcia, i dla studenta
Gordonian Music Classes – From Babies to Academic Students
Wiesława Aleksandra Sacher
Niepokojący duet – dziecięca percepcja muzyki artystycznej a współczesna muzyka popularna
A Disturbing Duo – A Child’s Perception of Artistic Music and Contemporary Popular Music
Marta Kondracka-Szala
Wartościowa muzyka w edukacji dzieci – założenia a codzienność
Valuable Music in Children Education – Ideas and Everyday Life
Aleksandra Joanna Garbal
Rozwijanie wyobraźni muzycznej i kształtowanie wrażliwości małego dziecka żyjącego w świecie zagrożonych wartości – propozycja własnych miniatur
Developing Musical Imagination and Shaping the Sensitivity of Small Children Living in a World of Endangered Values – A Proposal of the Author’s Miniatures
Magdalena Moruś
Pasja, trud, wychowanie – rola i miejsce szkoły muzycznej I stopnia we współczesnym świecie
Passion, Effort, Education – The Role and Place of First-Level Music Schools in Contemporary World
Piotr Stefaniszyn
Rola muzyki w systemie wychowawczym św. Jana Bosko w dobie zagrożonych wartości
The Role of Music in the Educational System of St John Bosco in the Age of Endangered Values
Małgorzata Dyrlica
Czego o emocjach nauczyć nas może muzyka?
What Can Music Teach Us when It Comes to Emotions?
Amelia Golema, Małgorzata Kramarz
Prawda czy playback? Rozważania o świadomym uczestnictwie we własnym rozwoju artystycznym
Truth or Playback? Deliberations Regarding Conscious Participation in One’s Own Artistic Development