25 listopada br. o godz. 19.30 zapraszamy na emisję nagrania Koncertu Kompozytorskiego, podczas której będzie można usłyszeć utwory skomponowane przez Studentów AMKL.

Nagranie koncertu zostanie udostępnione na kanle YouTube Akademii Muzycznej oraz na stronie internetowej.

Zachęcamy do wzięcia udziału w wydarzeniu opublikowanym na Facebooku przez Koło Naukowo-Artystyczne Kompozycji i Teorii Muzyki AMKL.

 

Paulina Derska, Muzyka do filmu “Inner Feeling”

Animacja Inner Feeling to projekt dyplomowy młodej reżyserki z Poznania, Anny Malinowskiej, do którego kompozytorka miała możliwość stworzyć oprawę dźwiękową. Zwraca uwagę, że podczas wspólnej pracy rozmawiały o źródłach inspiracji do powstania filmu, ze szczególnym naciskiem na filmy anime i wyjątkowo bliską reżyserce kulturę Japonii. Aby pozostać w zgodzie z konwencją gatunku kompozytorka odwołuje się do obowiązujących w japońskiej kinematografii kanonów, będących odmiennymi od tych ogólnie przyjętych — choćby poprzez przerysowane użycie motywów związanych z postaciami, czy też szeregu kwart od lat wykorzystywanym przy pojawianiu się różnego rodzaju postaci wojowników. To, co zauroczyło kompozytorkę w tym filmie, to jego warstwa metaforyczna. Wbrew pozorom nie jest to krótki obrazek o potworze i Power Rangersach.

Hubert Walkowski, Ukłuć, zakołysać

Początkowo było to zaledwie zadanie z harmonii oparte na omawianej na zajęciach harmonice kwartowej. Dopiero później przeobraziło się ono w pełnoprawny utwór fortepianowy. Celem kompozytora jest ukazanie za pomocą muzyki tego, co zostało ujęte w tytule: ukłuć emocjonalne struny słuchacza i wprawić go w wyjątkowy, unikalny nastrój.

Magdalena Gorwa, solo traveler

Solowy utwór akordeonowy o samotnym podróżowaniu człowieka przez życie. Jest to podróż pełna przygód — i tych dobrych, i tych złych. W tej historii pojawiają się momenty bardziej dynamiczne, żywe, czy niepewne, a także bardziej spokojne, smutne, wręcz nostalgiczne.

Jakub Fornagiel, Barwy jesieni

Pomysł na ten utwór zrodził się, gdy kompozytor improwizował na fortepianie w oparciu o skale kościelne. Wtedy powstała pierwsza fraza, która mimo zgoła innej pory roku skojarzyła się kompozytorowi z jesienią. Utwór oparty jest o skalę lidyjską. Estetyczne źródła utworu leżą w muzyce romantycznej i impresjonistycznej, bo z jednej strony odwołuje się on silnie do uczuć, a z drugiej strony wykorzystuje szerokie możliwości kolorystyczne i wyrazowe fortepianu.

Jakub Fornagiel, Ostatnia kołysanka

Kołysanka jako liryczna forma wypowiedzi jest bardzo bliski kompozytorowi. Już w tytule zwraca uwagę chęć oderwania się od stereotypowego postrzegania kołysanek i zestawienia tego gatunku z poczuciem stanu melancholii. Utwór wieńczy pytający i niepokojący nierozwiązany akord, który rozkłada się na coraz mniejszy motyw, aż zamiera jako pojedynczy dźwięk. Harmonika utworu bazuje na tonacji a - moll, jednak współbrzmienia pozbawione są typowych dla systemu dur-moll tercji oraz septym. Kompozytor zwraca również uwagę na kontrast części A i B, gdzie w części A gra się tylko na białych klawiszach, a w części B tylko na czarnych. Pomimo tej różnicy w obu częściach utrzymany pozostaje ten sam rys melodyczny tematu.

Alina Dzięcioł, Station 5

Pomysł napisania Station 5 na portatyw i akordeon zrodził się w wyniku improwizacji i próby jak najgłębszego wniknięcia w możliwości brzmieniowe jakie oferuje portatyw guzikowy, instrument zbudowany i opatentowany przez Tomasza Dziubińskiego. Moją uwagę w szczególności przykuły zmiany kolorystyczne oraz mikrotonowe dźwięków o określonej wysokości w zależności od ciśnienia ich wydobycia. Stały się one nieodzownym elementem kreowania narracji, w której istotną rolę pełni imitacja konkretnych sygnałów nadawanych przez stacje numeryczne, takich jak: The Pip, Brzęczyk czy Skrzypiące koło.

Zuzanna Klepacka, Impercerebrum na fortepian solo

Impercerebrum jest kompozycją zrodzoną z fascynacji ideą życia. Inspiracją do jej napisania były przemyślenia związane z budową organizmów żywych. Tak jak rozwinięty żywy organizm składa się z niezliczonej liczby komórek układających się w tkanki, narządy, narządy tworzą układy, a każda z komórek zawiera w sobie organella, tak też kompozycja niniejsza składa się z sześciu części inspirowanych poszczególnymi poziomami budowy żywego organizmu: I. Organellum, II. Komórka, III. Tkanka, IV. Narząd, V. Układ narządów, VI. Organizm.

Organellum jest częścią konceptualną, realizowaną wyłącznie w wyobraźni wykonawcy. Jednak jej znaczenie dla utworu jest istotne. Od sposobu wyobrażeniowej realizacji tej części zależy kształt dźwiękowy kolejnych. W ich realizacji istotną rolę odgrywa technika aleatoryczna. Choć pojawiający się w dalszym rozwoju utworu układ narządów wydaje się być tworem zamkniętym, to jednak, aby mógł stać się żywym organizmem, konieczne jest zapewnienie koordynacji pomiędzy tworzącymi go elementami, za którą odpowiedzialny jest mózg. Dzięki niemu poszczególne układy narządów pozostają w funkcjonalnej równowadze, współpracują ze sobą, co zapewnia organizmowi, reprezentowanemu w ostatnim ogniwie cyklu,  możliwość sprawnego działania.

Dawid Aleksy Dorożyński, November’s rays of sun

November’s rays of sun jest pierwszym utworem gitarowym w twórczości kompozytora. Główne jego cechy to poszukiwanie brzmień, barw i możliwości instrumentu, a znaczenie utworu zawarte jest w jego tytule.

Certyfikat MusiQuE