PROGRAM

 

Dominik Łabuda

Dominik Łabuda jest studentem kompozycji II roku I stopnia. Ukończył Szkołę muzyczną I i II st. w Legnicy w klasie trąbki. W swojej twórczości duży nacisk kładzie na płynny przebieg głosów, chcąc aby swobodnie przepływały w myśl naturalnego ruchu linii melodycznej.


1. Duet fortepianowy "Death" 10'

Dawid Grenda- fortepian
Jakub Fornagiel- fortepian


Jest to utwór napisany na konkurs młodych kompozytorów im. Tadeusza Bairda. Utwór ten stawia na eksperymentalną fakturę dwóch fortepianów szukając nowych walorów brzmieniowych instrumentu. Natomiast materiał dźwiękowy został ograniczony do określonych dźwięków za sprawą odpowiedniego przełożenia liter czterech wyrazów na dźwięki.


7. Requiem dla patyczaków 12'

Agnieszka Zemlik- flet
Emilia Kotłowska- flet
Zuzanna Cecot- obój
Jakub Huk- klarnet
Emilia Francuziak- puzon
Tymoteusz Otto- puzon
Karolina Szczerbik- skrzypce
Miłosz Kozak- skrzypce
Katarzyna Chlebek- altówka
Dominik Kilijan- wiolonczela


Utwór dedykowany jest dwóm patyczakom- Patrykowi i Paskudce, które odeszły w tym roku. W swojej konstrukcji utwór nawiązuje do klasycznej formy ABA, a jego ton utrzymany jest w stylistyce romantyzującej. W symboliczny sposób przedstawione zostały również tytułowe patyczaki- ukazujące się w w kanonicznym temacie rozpoczynającym utwór. Inspiracją do jego napisania było dzieło L. van Beethovena, pt. "Elegie auf den Tod eines Pudels" czyli "Elegia na śmierć pudla".



Jakub Fornagiel

Jakub Fornagiel urodził się w Legnicy, w 2001 roku, gdzie również ukończył Szkołę Muzyczną I i II st. na fortepianie. Obecnie studiuje na trzecim roku kompozycji w klasie prof. dr. hab. Marcina Bortnowskiego oraz pierwszym roku fortepianu w klasie dr. hab. Michała Szczepańskiego i dr Elżbiety Zawadzkiej. Pierwsze próby kompozytorskie podejmował już w szkole podstawowej. Początkowo jego zainteresowania obejmowały muzykę filmową, jednak z biegiem czasu coraz bardziej zaczęła go interesować muzyka współczesna, a nawet muzyka elektroniczna. W swojej twórczości odwołuje się do tradycji, jednocześnie stara się poszukiwać własnego języka. Jest stypendystą programu Erasmus oraz finalistą ogólnopolskiego konkursu kompozytorskiego im. Kazimierza Serockiego w Toruniu.


2. 80 sekretów Wrocławia 7'

Katarzyna Siek- harfa
Sara Warzecha- klarnet

Utwór ten powstał z okazji konkursu na duet z harfą organizowany przez akademię muzyczną w Gdańsku. Inspiracją było samo miasto Wrocław, które to zostało przedstawione w postaci różnych wyobrażeń kompozytora na jego temat. Liczba 80 nie jest przypadkowa, gdyż przedstawia ona liczbę taktów utworu, a które to tworzą osobne "komórki brzmieniowe"- tytułowe sekrety Wrocławia. Rozwój utworu jest falowy, nieregularny,natomiast tempo określane jest przez czas, a  nie przez miarę taktu.


4. Stracone nadzieje 6'

Gael Arbona- puzon


Utwór stracone nadzieje powstał na konkurs młodych kompozytorów im. Piotra Perkowskiego w Toruniu. Został on nagrodzony II nagrodą w kategorii "utwory na instrument solo". Utwór powstał w okresie dość trudnym kompozytora, gdy wiara w siebie i w świat otaczający nieco podupadły, czego wyraz można znaleźć w trakcie jego trwania. Dzieło nawiązuje do twórczości Kazimierza Serockiego, cytując fragment z jego kwartetu puzonowego.


5. Między klawiszem a dźwiękiem 11'

Jakub Fornagiel- fortepian
Karol Knapiński- fortepian

Utwór powstał na konkursu im. Tadeusza Bairda organizowany przez Związek Kompozytorów Polskich. Inspiracją kompozytora była granica możliwości wykonania dźwięku na fortepianie. Charakterystycznym elementem utworu jest zastosowanie preparacji fortepianu za pomocą śrub, które wzbogacają fortepian o nietypowe brzmienie.




Dawid Grenda

Dawid Grenda jest studentem kompozycji II roku I stopnia. W kręgu inspiracji Dawida znajduje się przede wszystkim muzyka stochastyczna i spektralna, a więc ta, oparta na modelach matematycznych i fizycznych właściwościach dźwięku. Jak dotąd najważniejszym osiągnięciem młodego twórcy jest zajęcie I miejsca w IV Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim "New Music Generation 2022" organizowanym przez Kazachski Uniwersytet Sztuki za utwór "a-tomos" na orkiestrę.


3. post-fantazja 6'

Dawid Grenda- fortepian

"Post-fantazja" jest utworem surkonwencjonalnym; zniekształca bowiem romantyczny gatunek fantazji. Początkowo temat utworu pojawia się już w zniekształconej formie. Później ewoluuje, przechodzi przez różnorodne faktury, by pod koniec pojawić się w czystej, pierwotnej postaci.

 


6.  Iterations 10'
Dawid Grenda- fortepian
Aleksandra Kowalczyk- skrzypce
Jędrzej Stoczewski- akordeon

"Iterations", a więc iteracje, powtórzenia, a zarazem metamorfoza, przekształcenie. Zarys fali od sinusoidalnej do kwadratowej, od długich do krótkich fraz, od okresowości do... wariacyjności? Czy faktycznie, za Gerardem Griseyem, dźwięki staną się polem przeciwstawiających się sił? A może to tylko przejścia między bliżej nieokreślonymi polami harmonicznymi? A może to tylko garstka fizycznych, chłodnych i martwych obiektów...?

Certyfikat MusiQuE