Mistrzowski kurs w zakresie gry na akordeonie oraz kompozycji – prof. Volodymyr Runchak
Dzięki dotacji z Miasta Wrocław otrzymanej za pośrednictwem Wrocławskiego Centrum Akademickiego, w dniu 26 października br. w Sali Kameralnej AMKL Pan Profesor Volodymyr Runchak z Narodowej Akademii Muzycznej Ukrainy im. Piotra Czajkowskiego w Kijowie przeprowadził Mistrzowski Kurs Akordeonowy dla studentów klasy akordeonu AMLK. W indywidualnych zajęciach uczestniczyło czterech studentów klasy akordeonu, którzy pracowali nad poniższym repertuarem:
Johann Sebastian Bach, Preludium i Fuga h-moll BWV 893; Johann Sebastian Bach, Preludium i Fuga d-moll BWV 851; Bent Lorentzen,Tears; Andrzej Krzanowski, Sonata nr 2; Alfred Schnittke, Suita Revis Tale; Bogdan Górnik, Toccata.
W zajęciach udział wzięło także dwóch pedagogów AMKL. Podczas kursu poruszano następujące zagadnienia: techniki miechowania, zróżnicowanie dynamiczne, przeprowadzanie formy muzycznej utworu. Pan Profesor korygował aplikatury studentów, a na zakończenie kursu zaprezentował i omówił swoją literaturę akordeonową (Profesor jest również kompozytorem). Studenci i pedagodzy odsłuchali najnowszych nagrań kompozycji Pana Profesora Volodymyra Runchak powstałych w 2022 roku.
Koordynatorem merytorycznym kursu był dr hab. Rafał Łuc, Katedra Instrumentów Dętych, Perkusji i Akordeonu.
Dzięki dotacji z Miasta Wrocław otrzymanej za pośrednictwem Wrocławskiego Centrum Akademickiego, w dniu 27 października br. w sali 304B AMKL Pan Profesor Volodymyr Runchak z Narodowej Akademii Muzycznej Ukrainy im. Piotra Czajkowskiego w Kijowie przeprowadził Mistrzowski Kurs Kompozytorski dla studentów AMLK.
Kurs składał się z dwóch części:
autorskiego wykładu pt. Luciano Berio - Sequenza (I - XIV) Volodymyr Runchak - Homo ludens (I - XII); doświadczenie i oryginalność w pisaniu utworów solowych na głos i instrumenty oraz zajęć indywidualnych.
W ramach wykładu profesor omówił własny cykl utworów na wybrane instrumenty solowe pt. Homo Ludens i zestawił go z analogiczną twórczością Luciano Berio (1925-2003) - włoskiego kompozytora okresu powojennej awangardy. Główną osią wykładu było przedstawienie różnorodnych technik kompozytorskich dedykowanych poszczególnym instrumentom, poszerzających możliwości wyrazowe i wykonawcze.
Dla studentów było to niezwykłe studium instrumentacyjne, które służyło poszerzeniu wiedzy w zakresie technik kompozytorskich. Ponadto studenci mogli zapoznać się z twórczością Profesora Volodymyra Runchaka, w niezwykle oryginalny sposób łączącą tradycję ze współczesnością i pobudzającą wyobraźnię słuchacza. Profesor udostępnił też materiały nutowe do cyklu będącego przedmiotem wykładu, co spotkało się z dużym zainteresowaniem studentów. W wykładzie uczestniczyło 20 osób.
W indywidualnych zajęciach lekcyjnych uczestniczyło 7 studentów. W ramach zajęć indywidualnych odbył się przegląd prac kompozytorskich każdego ze zgłoszonych studentów, podczas którego każdy z uczestników mógł uzyskać szereg porad w zakresie rozwijania swoich umiejętności twórczych. Swoje utwory większość studentów nadesłała wcześniej aby Pan Profesor mógł przygotować się do konsultacji i efektywnie wykorzystać czas spotkania ze studentami.
Kurs przeprowadzony przez Pana Profesora Volodymyra Runchaka wpisał się w nurt nowoczesnego kształcenia kompozytorskiego, który oprócz systematycznej pracy z Profesorem na uczelni, wymaga kontaktu z wieloma mistrzami i konfrontowania własnej twórczości z różnymi spojrzeniami. Podczas zajęć studenci przekonali się, że zarówno czerpanie z dorobku awangardy, jaki i bardziej tradycyjne spojrzenie na warsztat kompozytorski stanowią komplementarny zasób wiedzy kompozytorskiej. Profesor pokazał to zarówno na przykładzie własnej twórczości, jak i pochylając się nad pracami studentów. Adepci kompozycji pokazując swój dorobek o szerokim spektrum stylistycznym mogli zobaczyć, gdzie wciąż istnieje pole do rozwoju własnego języka i warsztatu twórczego w odniesieniu do aspektów tradycji i nowoczesności.
Koordynatorem merytorycznym kursu był dr hab. Robert Kurdybacha, Katedra Dyrygentury.