Katedra Instrumentów Smyczkowych zaprasza na kolejny recital online w ramach Wrocławskich Spotkań Muzycznych. Tym razem na kanale YouTube AMKL usłyszymy Sonatę d-moll na wiolonczelę i fortepian Claude'a Debussy'ego w wykonaniu Reger Duo.

Zespół tworzą pianista Michał Rot i wiolonczelista Krzysztof Karpeta, którzy rozpoczęli współpracę w trakcie studiów na Akademii Muzycznej w Łodzi. Duet z powodzeniem i ogromną przyjemnością wykonuje repertuar z epoki romantyzmu oraz XX wieku. Muzycy pracują nad repertuarem w sposób bardzo szczegółowy, dogłębnie analizując dzieła. W zgraniu ogromną rolę odgrywa 14-letnie doświadczenie wspólnego muzykowania. Wykonania artystów cechuje żywiołowość i energetyczny przekaz, który jednocześnie zachwyca wrażliwością i polotem. Owocem kilkuletniej pracy odkrywczo-badawczej, prowadzonej na terenie Finlandii, Niemiec oraz Polski, jest płyta Reger duo plays Yagling (DUX) wydana w 2018 roku. W 2020 roku artyści wspólnie założyli kanał „Polish Chamber Music Channel” na platformie YouTube, którego celem jest rozpowszechnianie muzyki polskiej.

Sonata d-moll na wiolonczelę i fortepian to jeden z najciekawszych utworów kameralnych francuskiego twórcy kojarzonego przede wszystkim z nurtem impresjonizmu. Claude Debussy (1862-1918) miał w planach stworzyć sześć sonat instrumentalnych, do końca swych dni zdołał jednak ukończyć zaledwie trzy – w tym wspomnianą Sonatę d-moll na wiolonczelę i fortepian. Wszystkie te utwory Debussy postrzegał jako swoistą afirmację kultury francuskiej. Chcąc ukazać dziedzictwo muzyki swojej ojczyzny, postanowił odwołać się do kultury francuskiego baroku. Stylistyka tej epoki była mu o tyle bliska, że na przełomie XIX i XX wieku, kompozytor miał już w swoim dorobku edycję wszystkich dzieł Jeana Phillipe’a Rammeau.  

Jedyna sonata wiolonczelowa Debussy’ego, choć przejrzysta w strukturze – oparta na formie sonatowej – jest jednym z najbardziej modernistycznych dzieł twórcy. Na taki efekt niemały wpływ ma wykorzystana w partii wiolonczeli artykulacja, prezentująca cały wachlarz nieskończonych możliwości efektów instrumentalnych. Wykorzystanych po to, by zaprezentować główną inspirację dzieła. Pierwotnie tytuł kompozycji miał bowiem nawiązywać do wiersza Alberta Girauda Pierrot Lunaire, której bohaterem jest marionetkowa postać z commedii dell’arte – ta sama, która została muzycznie uwieczniona również przez Arnolda Schoenberga.

Premiera nagrania o godzinie 10:00. Zapraszamy do śledzenia naszych mediów społecznościowych 

 

Certyfikat MusiQuE