dr hab. Julita Przybylska-Nowak, prof. AMKL
dr hab. Julita Przybylska-Nowak, prof. AMKL
Od roku akademickiego 2024/2025 pełni funkcję Prorektora ds. artystycznych i naukowych. Wrocławianka pianistka, solistka i kameralistka. Ukończyła z wyróżnieniem Liceum Muzyczne im. Karola Szymanowskiego we Wrocławiu, w klasie prof. Janiny Butor. Studia pianistyczne odbyła w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach pod kierunkiem prof. Czesława Stańczyka. Zwieńczyła je wykonaniem Koncertu fortepianowego a-moll Ignacego Jana Paderewskiego wraz z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii w Katowicach pod batutą jej dyrektora artystycznego maestro Mirosława Jacka Błaszczyka. W okresie studiów zetknęła się̨ z wieloma znakomitymi pedagogami, takimi jak prof. Maria Szwajger-Kułakowska, która otworzyła przed nią świat kameralistyki oraz prof. Józefem Stomplem, prof. Sabolcs Esztenyi.
Studia podyplomowe ukończyła w Mistrzowskiej Klasie Pianistycznej prof. Włodzimierza Obidowicza w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. Doskonaliła swoje umiejętności na kursach mistrzowskich, prowadzonych przez wielu wybitnych pianistów, w tym legendarnych chopinistów: Halina Czerny-Stefańska, Edith Picht-Axenfeld i Tadeusz Kerner. Uczestniczyła w kursach wykonawczych i pedagogicznych, obejmujących zagadnienia muzyki dawnej i współczesnej.
Początki pianistycznej kariery Julity Przybylskiej-Nowak związane były z muzyką Fryderyka Chopina. Liczne konkursy krajowe i zagraniczne (Göttingen, Darmstadt, Marianske Lazne), Stypendia Towarzystwa im. Fryderyka Chopina w Warszawie, koncerty w miejscach kultu kompozytora (Żelazowa Wola, Duszniki Zdrój), dają̨ świadectwo więzi artystycznej jaka łączy pianistkę z repertuarem największego spośród romantyków.
Zaproszona na Światową̨ Wystawę̨ Euro Gate w Tajpei dała szereg recitali w stolicy Tajwanu. Występowała także na Światowej Wystawie EXPO w Hanowerze, gdzie miała okazję prezentować muzykę̨ polską. W 2002 r. dokonała prawykonania, a następnie premierowego nagrania płytowego ostatnich sonat wrocławskiego kompozytora Ryszarda Bukowskiego. Jako solistka współpracowała z wieloma orkiestrami pod batutą Jacka Mirosława Błaszczyka, Marzeny Diakun, Anny Duczmal-Mróz, Mieczysława Gawrońskiego, Roberta Kabary, Klemensa Kamińskiego, Agnieszki Nagórki, Marka Pijarowskiego, Wojciecha Rodka, Jacka Rogali i Marka Tracza. W kręgu solistycznych zainteresowań wykonawczych Julity Przybylskiej-Nowak szczególne miejsce zajmuje styl brillante, którego poszukuje także w kameralistyce. Koncerty kameralne prezentowała we Włoszech, Republice Czeskiej, Rumunii i Turcji.
Od roku 2010 koncertuje ze skrzypkiem Jarosławem Pietrzakiem, tworząc zespół Art Chamber Duo. Owocem współpracy jest 5 albumów płytowych, zawierających zarówno światowe prawykonania dzieł zapomnianych jak i kompozycji w stylu grand duo. Dwa albumy płytowe zostały uhonorowane prestiżową nagrodą w I. Międzynarodowym Konkursie ,,Muzyczne Orły” w roku 2021 w trzech kategoriach: prawykonanie, zespół kameralny i płyta fonograficzna. „Grand Duo Brillant” zrealizowane przez firmę RecArt oraz Fundację Polonia Music Art dofinansowano ze środków Muzeum Historii Polski w Warszawie w ramach Programu „Patriotyzm jutra”, gdzie zaprezentowane zostały po raz pierwszy w historii światowej fonografii wspólne kompozycje polskiego pianisty Edwarda Wolffa oraz belgijskiego skrzypka Henri Vieuxtemps. Drugi album ,,Irena Regina Wieniawska vel Poldowski” został zrealizowany przez firmę Grantor, dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyczny ślad” realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Rok 2023 przyniósł kolejną nagrodę za płytę ,,Their Voices” (,,Ich Głosy”) wydaną przez Firmę DUX. Patronat honorowy nad wydawnictwem objęło Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN w Warszawie a partnerami Fundacji Polonia Music Art, współwydawcy albumu, są: Jewish Community Center w Warszawie, Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu oraz sponsor – Związek Artystów i Wykonawców STOART. Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyczny ślad”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.
Liczne DVD i nagrania dla TVP będące rejestracją koncertów są̨ materiałami dokumentującymi występy podczas Festiwali i ważnych wydarzeń kulturalnych - Maj z Muzyką Dawną, Międzynarodowy Festiwal im. Henryka Wieniawskiego, Festiwal Warszawa Singera, Międzynarodowy Festiwal im. Feliksa Mendelssohna, 56. Festiwal im. Jana Kiepury Krynica Górska, Międzynarodowy Dzień Pamięci o Ofiarach Holokaustu czy Uroczystość wręczania medali Sprawiedliwi wśród Narodów Świata nadawanych przez Instytut Yad Vashem. Artystka występowała w Polsce (min. Filharmonia Narodowa w Warszawie, Filharmoni w Katowicach, Łodzi, Krakowie, Wałbrzychu, Jeleniej Górze, Krakowie, Narodowe Forum Muzyki we Wrocławiu, Muzeum Polin w Warszawie, Zamek w Lublinie) oraz poza jej granicami (Uniwersytety Muzyczne: Ankara, Ostrawa, Rzym, Bukareszt). Pianistka współpracowała m.in. z klawesynistką Aleksandrą Rupocińską, skrzypaczką Ebru Karaagac, wiolonczelistami Izzet Naziliakiem, Agnieszką Kołodziej, Tomaszem Darochem oraz zwycięzcą̨ Międzynarodowych Konkursów Skrzypcowych w Moskwie i Genui - Ilyą Grubertem, posiadaczem ostatnich skrzypiec Henryka Wieniawskiego podczas specjalnego koncertu upamiętniającego występ kompozytora w roku 1855, grającego na tymże egzemplarzu skrzypiec. Działalność Julity Przybylskiej - Nowak obejmuje także pedagogikę̨. W maju 2006 została wybrana do zarządu European Piano Teachers Association Poland. W roku 2013 prowadziła kurs muzyki kameralnej w Narodowym Uniwersytecie Muzycznym w Bukareszcie, a 2015 w Haccettepe Universitesi w Ankarze. Regularnie zapraszana do przeprowadzenia doskonalenia zawodowego nauczycieli gry na fortepianie pełni rolę wykładowcy warsztatów dla uczniów i pedagogów szkół muzycznych oraz jurora w konkursach dla młodych pianistów.
Wygłosiła wykłady podczas konferencji krajowych i międzynarodowych w Akademiach Muzycznych: Wrocławia, Gdańska, Poznania i Łodzi oraz wykłady metodyczne dla nauczycieli fortepianu w szkołach muzycznych w Brzegu, Namysłowie, Opolu i Lesznie.
Od roku 2007 Akademia Muzyczna jest jej jedynym miejscem pracy, gdzie pracuje na Wydziale Instrumentalnym. Od kilku lat prowadzi zajęcia: Nauka akompaniamentu z grą a vista oraz Zespół kameralny, pracując w Katedrze Kameralistyki, od 1.03.2023 na stanowisku profesora AMKL. Jej studenci osiągają laury w konkursach kameralnych w kraju i zagranicą oraz nagrody dla wyróżniających się akompaniamentem pianistów. W latach 2020 - 2024 prowadzone przez nią zespoły zdobyły ponad 30 nagród. Otrzymała wiele dyplomów z gratulacjami za poziom przygotowywanych formacji kameralnych.
W roku 2012 uzyskała stopień doktora sztuki, a cztery lata później - w 2016 - stopień doktora habilitowanego. Prowadzi także działalność organizacyjną na terenie Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu: w latach 2019-2020 pełniła funkcję kierownika organizacyjnego Sympozjum Metodycznego Instrumentów Smyczkowych, Harfy i Gitary oraz VII Ogólnopolskiej Sesji Naukowej ,,Kameralistyka w muzyce polskiej XIX i XX wieku'' w roku 2018. W 2022 roku pełniła funkcję sekretarza VIII Polskiego Konkursu Duetów.
Uczestniczyła w pracach przygotowujących Akademię Muzyczną im. Karola Lipińskiego do akredytacji MusiQuE (Certyfikat Akredytacji Instytucjonalnej przyznanej przez Zarząd Europejskiej Komisji Akredytacyjnej Music Quality Enhancement w 2020 r.). Pracowała też w powołanej przez JM Rektora prof. dr hab. Grzegorza Kurzyńskiego Komisji do spraw Restrukturyzacji Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. Jego Magnificencja Pan Rektor prof. dr hab. Krystian Kiełb powierzył jej zaszczytną i odpowiedzialną funkcję - Lidera Zespołu do spraw Ewaluacji Jakości Działalności Artystycznej i Naukowej na Wydziale Instrumentalnym (kategoria A+).
Praca badawcza, polegająca na odkrywaniu zapomnianej literatury muzycznej i dokonywaniu redakcji wykonawczej materiałów nutowych przyniosła efekt w postaci wydanych i przeznaczonych do użytku w kraju i zagranicą (w większości przez wydawnictwo Eufonium) 11 woluminów, w tym 9 tomów wirtuozowskich duetów na skrzypce i fortepian oraz 2 tomów literatury na fortepian solo.
Dla uczczenia Jubileuszu 75-lecia Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego przygotowała projekt ,,Fortepian Karola Lipińskiego” dofinansowany ze środków Muzeum Historii Polski w Warszawie w ramach programu ,,Patriotyzm Jutra”. W ramach projektu dokonała odnalezienia literatury fortepianowej jednego z najsłynniejszych wirtuozów skrzypiec, jakim jest Patron Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Opracowała starodruki i zredagowała je pod względem wykonawczym. Materiały nutowe zawierające: Polonaise Pathetique ,Polonaise A No.5, Polonaise op. 5 No.1, Polonaise op. 5 No.2, Polonaise op. 5 No.3, Mazur op. posth. dostępne są na stronie Fundacji Polonia Music Art. Dzięki uzyskanej przez Fundację dotacji - Studio Grantor dokonało nagrania koncertu w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej, w ramach Dolnośląskiego Festiwalu Nauki 19.09.2023 roku. W wykonaniu Julity Przybylskiej – Nowak wybrzmiały fortepianowe dzieła Karola Lipińskiego oraz opracowane przez kompozytora Polonezy op.26 F. Chopina na skrzypce i fortepian. Partię skrzypiec wykonał prof. dr hab. Jarosław Pietrzak, a słowo wiążące w formie atrakcyjnego wykładu wygłosiła dr Aleksandra Pijarowska. Udostępnione na platformie YouTube utwory stanowią, poza jednym dziełem nagranym wcześniej, światową premierę.