Projekt Orkiestry WBB (Wrocław, Bydgoszcz, Brno), łączący młodych muzyków z uczelni w Polsce i Czechach, to wyjątkowa inicjatywa, która nie tylko promuje muzykę dawną, ale także buduje mosty między narodami, kulturami i tradycjami. Orkiestra, która powstaje dzięki pasji do muzyki okresu baroku, jest miejscem spotkania młodych artystów, którzy na co dzień kształcą się na uczelniach muzycznych w dwóch sąsiednich krajach, a teraz mają okazję wspólnie ożywić twórczość polskich i czeskich kompozytorów XVII i XVIII wieku. Barok, jako jedna z najbogatszych epok w historii muzyki, staje się doskonałym łącznikiem między uczelniami, ale również między tradycjami muzycznymi obu krajów. W Polsce i Czechach muzyka tego okresu ma głębokie korzenie, a kompozytorzy tacy jak Georg Philipp Telemann (który często odwiedzał tereny dzisiejszej Polski i Czech) stanowią część wspólnego dziedzictwa muzycznego. Projekt 3xBarok pozwala młodym muzykom odkrywać tę niezwykłą spuściznę, ale i na nowo ożywiać ją w duchu współczesnej interpretacji.

Dzięki współpracy uczelni w Polsce i Czechach projekt nie tylko daje możliwość wspólnego wykonywania muzyki, ale także stwarza przestrzeń do wymiany doświadczeń, inspiracji i nowych pomysłów. Młodzi artyści wywodzący się z dwóch różnych tradycji muzycznych uczą się od siebie nawzajem, szukają wspólnego języka muzycznego, który zjednoczy ich różnorodne podejścia do sztuki okresu baroku. Każdy instrumentalista wnosi swoją unikalną interpretację i podejście do muzyki dawnej, co sprawia, że projekt staje się wyjątkowym doświadczeniem artystycznym, w którym tradycja spotyka się z nowoczesnością. Orkiestra WBB to również przestrzeń twórczej wolności – młodzi muzycy uczą się, jak odczytywać nie tylko zapis nutowy, ale również jak szukać swojego indywidualnego wyrazu w ramach ściśle określonego stylu.

W orkiestrze barokowej koncertującej na historycznych instrumentach (bądź ich kopiach), takich jak skrzypce barokowe, wiolonczela barokowa, flety proste czy klawesyn, młodzi muzycy uczą się nie tylko perfekcji technicznej, ale także sztuki wykonawczej w duchu epoki. Zajęcia z interpretacji, praca nad strukturą dźwięku, zastosowanie ornamentyki czy dynamiki zgodnie z barokowymi konwencjami  – wszystko to, staje się częścią codziennej pracy w orkiestrze. Dzięki tym niezwykłym doświadczeniom uczestnicy mają okazję poznać nie tylko historię muzyki, ale i uczyć się, jak oddać ducha dawnej epoki w sposób jak najgłębszy, wedle dzisiejszych badań autentyczny i jednocześnie pełen emocji.

Orkiestra WBB daje także młodym artystom niepowtarzalną szansę na występy międzynarodowe. Koncerty w Polsce i Czechach stają się ważnym momentem w życiu orkiestry, w którym owoc wspólnej pracy staje się dostępny dla szerokiej publiczności. To nie tylko okazja, by zaprezentować swoje umiejętności, ale także sposób na zbudowanie międzynarodowej kariery w dziedzinie muzyki dawnej. Co więcej, projekt stwarza przestrzeń do budowania relacji między młodymi muzykami z różnych kultur. Wspólne próby, koncerty, a także wymiana poglądów na temat interpretacji, stają się wyjątkową okazją do wzajemnego poznania i rozwijania więzi międzynarodowych. Wartościowe kontakty, które powstają w ramach takiego projektu, mają często długofalowy charakter i mogą prowadzić do dalszej współpracy artystycznej w przyszłości.

 

Koncerty Orkiestry WBB:

  • 10 stycznia 2025 (piątek) – Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy
  • 11 stycznia 2025 (sobota) – Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu
  • 7 kwietnia 2025 (niedziela) - Akademia Sztuk Scenicznych im. Leoša Janáčka w Brnie

Lista uczestników projektu (w kolejności alfabetycznej):

skrzypce:

  • Martin Dostál
  • Bohdana Hinerováo
  • Kamila Kelm
  • Wanda Krzyżanowska
  • Daniel Podroužek
  • Tereza Šmidová
  • Wiktor Woszczyna

altówki:

  • Alexander Pastuszyński
  • Justyna Podlecka

wiolonczela:

  • Mariana Túmová

klawesyn i pozytyw:

  • Daria Savvateeva
  • Jacek Wernikowski

obój:

  • Alena Liakhovich

flet podłużny:

  • Ewa Butrym
  • Agnieszka Sobków

Lista prowadzących:

  • Jana Anyžova (Akademia Sztuk Scenicznych im. Leoša Janáčka w Brnie)
  • Hana Fleková (Akademia Sztuk Scenicznych im. Leoša Janáčka w Brnie)
  • Marcin Tarnawski (Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy)
  • Paweł Miczka (Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu)

Projekt współfinansowany przez rządy Czech, Węgier, Polski i Słowacji w ramach Grantów Wyszehradzkich z Międzynarodowego Funduszu Wyszehradzkiego. Misją funduszu jest propagowanie pomysłów na trwałą współpracę regionalną w Europie Środkowej.

Więcej informacji: Strona Funduszu Wyszehradzkiego

The WBB Orchestra (Wroclaw, Bydgoszcz, Brno) Project brings together young musicians from universities in Poland and the Czech Republic. It is a unique initiative that not only promotes early music, but also builds bridges between nations, cultures and traditions. The orchestra, which is created out of a passion for music of the Baroque period, is a meeting place for young artists who study at music universities in the two neighboring countries and now they have an opportunity to bring 17th and 18th century music to life together. Baroque, as one of the richest eras in the history of music, becomes an excellent link between the universities, but also between the musical traditions of the two countries. In Poland and the Czech Republic, the music of this period has deep roots, and composers such as Georg Philipp Telemann (who often visited the areas of today's Poland and the Czech Republic) are part of the common musical heritage. The 3*Baroque Project (working title) allows young musicians to discover this remarkable legacy, but also to revive it in the spirit of contemporary interpretati

Thanks to the cooperation of universities in Poland and the Czech Republic, the project not only provides an opportunity to perform music together, but also creates a space for the exchange of experience, inspiration and new ideas. Young artists from two different musical traditions learn from each other, search for a common musical language that unites their diverse approaches to the art of the Baroque period. Each instrumentalist brings his or her unique interpretation and approach to early music, making the project a unique artistic experience where tradition meets modernity. The WBB Orchestra is also a space of creative freedom - young musicians learn how to read not only the score, but also how to seek their individual expression within a strictly defined style.

In a baroque orchestra, which plays historical instruments (or copies of them), such as the baroque violin, baroque cello, recorders or harpsichord, young musicians learn not only technical perfection, but also the art of performance in the spirit of the period. Interpretation classes, work on sound structure, the use of ornamentation or dynamics in accordance with Baroque principles - all this becomes part of daily work in the orchestra. Thanks to this unusual practice, participants have the opportunity not only to learn about the history of music, but also to learn how to reflect the spirit of the old era in a way that is as close as possible according to today's research to authentic and emotional at the same time.

The WBB Orchestra also gives young artists a unique opportunity to perform internationally. Concerts in Poland and the Czech Republic presented to a wide audience will become an important moment in the life of the orchestra. This is not only a chance to show their skills, but also a way to build an international career in early music movement. Moreover, the project creates a space for building relationships between young musicians from different cultures. Rehearsals, concerts, as well as the exchange of views on music interpretation, become a unique moment to get to know each other and develop international ties. The valuable contacts that arise from such a project are often long-term in nature and can lead to further artistic cooperation in the future.

 

The WBB Orchestra Concerts:

  • January 10, 2025 (Friday) - Feliks Nowowiejski Academy of Music in Bydgoszcz.
  • January 11, 2025 (Saturday) - Karol Lipinski Academy of Music in Wroclaw.
  • April 7, 2025 (Sunday) - Leoš Janáček Academy for the Performing Arts in Brno.
  •  

List of orchestra participants (in alphabetical order):

violin:

  • Martin Dostál
  • Bohdana Hinerováo
  • Kamila Kelm
  • Wanda Krzyzanowska
  • Daniel Podroužek
  • Tereza Šmidová
  • Victor Woszczyna

violas:

  • Alexander Pastuszynski
  • Justyna Podlecka

cello:

  • Mariana Túmová

harpsichord and chest organ:

  • Daria Savvateeva
  • Jacek Wernikowski

oboe:

  • Alena Liakhovich

recorders:

  • Ewa Butrym
  • Agnieszka Sobków

List of tutors:

  • Jana Anyžova (Janáček Academy of Performing Arts)
  • Hana Fleková (Janáček Academy of Performing Arts)
  • Marcin Tarnawski (Feliks Nowowiejski Academy of Music in Bydgoszcz).
  • Paweł Miczka (Karol Lipiński Academy of Music in Wrocław).

The project is co-financed by the governments of the Czech Republic, Hungary, Poland and Slovakia through Visegrad Grants from the International Visegrad Fund. The fund's mission is to promote ideas for sustainable regional cooperation in Central Europe.

More information: Visegrad Fund website

Certyfikat MusiQuE