Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu z radością ogłasza najnowsze wydawnictwo płytowe, z udziałem naszych pedagogów zatytułowane Jestem! | Here I Am!, prezentujące wybrane pieśni Karola Szymanowskiego (1882–1937). Album został wydany przez DUX RECORDING PRODUCERS, o reżyserię nagrania, montaż i mastering zadbał dr Przemysław Jarosz. Na nagraniach usłyszymy mgr Agnieszkę Rehlis (mezzosopran), dr hab. Aleksandrę Kubas-Kruk (sopran) oraz prof. dr hab. Magdalenę Blum (fortepian).

Jestem! | Here I Am!

„Jestem!” Ten rozpaczliwy okrzyk otwierający jedną z wczesnych pieśni Karola Szymanowskiego brzmi jak manifest. „Jestem!” Niewątpliwie jest. Jednym z najwybitniejszych polskich kompozytorów, zwanym „drugim po Chopinie”, autorem arcydzieł trwale wpisanych w kulturę muzyczną Polski i świata. A przy tym – niestrudzonym twórcą pieśni, które komponował przez całe życie; zatem całe jego życie zawiera się w tych 134 lirycznych miniaturach. Życie niesłychanie bogate, różnorodne, zagmatwane. I przez to tak intrygujące. Kim jest Szymanowski? - pyta Jan Bielak w otwierającym tekście, w którym przybliża słuchaczom kolejne etapy życia kompozytora i związki z powstaniem każdej z nagranych pieśni. Zachęcamy do wysłuchania albumu, by wspólnie z wykonawcami prześledzić ścieżkę rozwoju artysty rozwijającą się od utworu do utworu. 

Jestem! | Here I Am! dostępna będzie od stycznia w dystrybucji Wydawnictwa AMKL.


mgr Agnieszka Rehlis - ukończyła Akademię Muzyczną im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu w klasie prof. Barbary Ewy Werner. W latach 1996–2007 była solistką Opery Wrocławskiej, wykonując m.in. partie Laury w premierze Giocondy Ponchiellego (TVP, 2003) oraz Azy w Manru Paderewskiego (nagranie Fryderyk, 2004). Od 2007 roku działa jako artystka niezależna, specjalizując się w repertuarze koncertowym, obejmującym ponad 80 utworów od Bacha po współczesność.

Artystka koncertowała w wielu krajach Europy i świata, biorąc udział w prestiżowych festiwalach, takich jak Wratislavia Cantans, Rheingau Musik Festival, Praska Wiosna czy Beijing Music Festival. Współpracowała z renomowanymi orkiestrami, m.in. London Symphony Orchestra, BBC Symphony Orchestra, Sinfonia Varsovia, oraz z wybitnymi dyrygentami m.in.z Krzysztofem Pendereckim.Na scenie operowej odniosła sukcesy w licznych produkcjach, m.in. jako Hannah w prapremierze Pasażerki Mieczysława Weinberga, Azucena w Trubadurze i  Amneris w Aidzie Giuseppe Verdiego, , Waltraute w Zmierzchu bogów Ryszarda Wagnera czy Anna w Trojanie Hectora Berlioza. Występowała w wielu prestiżowych salach takich jak Royal Opera House w Londynie, La Scala w Mediolanie, Opera w Zurychu i Teatro Real w Madrycie. W 2021 roku została odznaczona Srebrnym Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis. W ostatnich latach jej kariera nabrała międzynarodowego rozmachu, obejmując debiuty w Sydney Opera House, Dutch National Opera czy Teatro di San Carlo w Neapolu. 


dr hab. Aleksandra Kubas-Kruk - ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu w klasie śpiewu prof. Danuty Paziuk-Zipser, a także doskonaliła się na Uniwersytecie Muzycznym w Wiedniu. Zdobyła liczne nagrody na międzynarodowych konkursach wokalnych, w tym pierwsze miejsca w konkursach im. Salomei Kruszelnickiej we Lwowie, Stanisława Moniuszki w Warszawie i Karola Szymanowskiego w Łodzi. Otrzymała też m.in. Nagrodę Prezydenta Wrocławia, odznakę honorową „Zasłużony dla kultury polskiej” oraz nagrodę im. Jana Kiepury dla najlepszej śpiewaczki.

Zadebiutowała jako Gilda w Rigoletcie Giuseppe Verdiego w Operze Wrocławskiej, gdzie jako solistka (2008–2017) wykonywała pierwszoplanowe partie, m.in. Violetty (Traviata Verdiego), Lucii (Łucja z Lammermooru Donizettiego), Zuzanny (Wesele Figara Mozarta) i Paminy (Czarodziejski flet Mozarta). Debiut międzynarodowy miała w roli Kunegundy w Kandydzie Leonarda Bernsteina w Lukce, Ravennie, Livorno i Pizie. Śpiewała m.in. w Teatrze Bolszoj w Moskwie jako Królowa Nocy (Czarodziejski flet Mozarta) i Szemachańska Królowa (Złoty kogucik Rimskiego-Korsakowa) oraz w Operze w Bonn jako Lakmé (Lakmé Delibes’a). Występowała także w Teatro di San Carlo w Neapolu, Teatro Verdi w Trieście, Concertgebouw w Amsterdamie i Opernhaus Zürich.

W jej repertuarze znajdują się zarówno klasyczne role operowe, jak i dzieła współczesne, takie jak Anioł w Aniołach w Ameryce Pétera Eötvösa czy Primislao w Gismondo, re di Polonia Leonarda Vinciego. Wykonywała partie sopranowe w Stabat Mater Rossiniego oraz koncertowe wykonanie opery Casanova Ludomira Różyckiego. Dokonała wielu nagrań płytowych, w tym Weinberg. (Un)Discovered Songs (DUX, 2023), Gismondo, re di Polonia Vinciego (Parnassus Arts Productions, 2020) i Widma Moniuszki (CD Accord, 2018).

Od 2012 roku jest pedagogiem śpiewu w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, gdzie w 2019 roku uzyskała stopień doktora habilitowanego. W latach 2019–2020 pełniła funkcję pełnomocnika ds. artystycznych dyrektora Opery Wrocławskiej.


prof. dr hab. Magdalena Blum - ukończyła Akademię Muzyczną im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu w klasie prof. Zdzisławy Rychlewskiej. Uczestniczyła w kursach mistrzowskich prowadzonych przez wybitnych pianistów, takich jak Halina Czerny-Stefańska, Włodzimierz Obidowicz, Tatiana Szebanowa, Aleksiej Orłowiecki i Lee Kum-Sing. Po roku pracy na macierzystej uczelni została zaproszona do Shattuck-St. Mary’s School w Minnesocie jako artist-in-residence. Doskonaliła swoje umiejętności pod kierunkiem prof. DeWayne’a Wee.

Jest laureatką licznych międzynarodowych i krajowych konkursów jako solistka i kameralistka, wielokrotnie nagradzaną za mistrzostwo w kameralistyce. Koncertowała m.in. w Carnegie Hall w Nowym Jorku, Wielkiej Sali Koncertowej Konserwatorium im. Rimskiego-Korsakowa w Petersburgu, a także w wielu krajach Europy. Występowała na renomowanych festiwalach muzycznych, takich jak Chopin-Festival w Gaming, Lausitz Festival w Görlitz czy festiwale w Wiedniu. Współpracowała z wybitnymi artystami, w tym Teresą Żylis-Garą, Ingrid Kremling, Stanisławem Firlejem, Sylvainem Cambrelingiem, Ryszardem Karczykowskim i Izabelą Kłosińską.

Magdalena Blum jest współautorką nagrań na sześciu płytach CD, w tym: Arie i pieśni mistrzów włoskiego bel canta (2001), Il Convegno (2004), Consortium Musicum (2006), Witold Friemann (2009), Fryderyk Chopin – Transcriptions (2010) oraz Elegie (2012), za którą zdobyła Wrocławską Nagrodę Muzyczną. Karierę rozpoczęła jako solistka, jednak od lat specjalizuje się w kameralistyce pieśni, współpracując ze śpiewakami jako coach i akompaniatorka. Jej doświadczenie wokalne wzbogaca również kameralistykę instrumentalną.

Obecnie jest profesorem i kierownikiem Katedry Kameralistyki Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Dwukrotnie pełniła funkcję prorektora uczelni (2008–2016, 2020–2024). Od lat jest pierwszym pianistą EuropaChorAkademie w Görlitz, prowadząc międzynarodowe kursy mistrzowskie i projekty artystyczne. W styczniu 2024 roku została powołana do Zespołu Ekspertów ds. Krajowej Strategii Umiędzynarodowienia Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej.

 

Certyfikat MusiQuE