Otwarta Akademia Muzyczna
Otwarta Akademia Muzyczna (OAM) to projekt edukacyjny skierowany do osób dorosłych (od 18 r. ż.), którego celem jest rozwój umiejętności muzycznych i społecznych uczestników, wzmacnianie ich pasji do muzyki oraz zdobycie podstawowej wiedzy i umiejętności z zakresu słuchania i wykonywania muzyki.
I edycja OAM rusza już w październiku 2025 r.
GDZIE?
Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu
pl. Jana Pawła II nr 2, 50-043 Wrocław
Kurs Muzyko, daj się poznać I - podstawy wiedzy i umiejętności muzycznych, który trwa w I semestrze i obejmuje łącznie 48 zajęć dydaktycznych, w tym:
1. cykliczne zajęcia wykładowe:
- Psychologia muzyki
- Literatura muzyczna - co każdy słuchacz wiedzieć powinien
- Tematy muzyczne w historii sztuki
2. cykliczne zajęcia praktyczne, warsztat:
- Zajęcia ruchowe z elementami rytmiki;
- Trening słuchu i wyobraźni muzycznej;
- Muzykoterapia.
3. zajęcia jednorazowe i eventy:
- Tematy muzyczne w historii sztuki - Kościół Garnizonowy Bazylika Mniejsza pw. Św. Elżbiety we Wrocławiu;
- O słuchu muzycznym;
- Koncertowy savoir vivre;
- Być artystą.
PROWADZĄCY ZAJĘCIA WYKŁADOWE I WARSZTATY:
dr Dariusz Galewski
Historyk sztuki, pracownik Katedry Muzyki Kościelnej na Wydziale Edukacji Muzycznej, Chóralistyki i Muzyki Kościelnej Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Autor publikacji poświęconych sztuce nowożytnej na Śląsku i w Europie Środkowej, zagadnieniom mecenatu biskupiego, działalności zakonów, recepcji dzieł średniowiecznych w okresie baroku, w tym książki Jezuici wobec tradycji średniowiecznej. Barokizacje kościołów w Kłodzku, Świdnicy, Jeleniej Górze i Żaganiu. Współorganizator konferencji naukowych Silesia Jesuitica - kultura i sztuka zakonu jezuitów na Śląsku i w hrabstwie kłodzkim 1580-1776, Historia, kultura i sztuka Dominikanów na Śląsku 1226-2013, Katedra wrocławska na przestrzeni tysiąclecia, Fara w mieście od średniowiecza do współczesności oraz Architektura rezydencjonalna na Śląsku i w dawnym hrabstwie kłodzkim-historia i współczesność.
-
dr Amelia Golema
dr Katarzyna Turek
Muzykoterapeuta, muzyk, magister sztuki. Ukończyła z wyróżnieniem studia w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu (Kompozycja i Teoria Muzyki, specjalność: Muzykoterapia) oraz w Katowicach (Instrumentalistyka, specjalność: obój). Pracę doktorską na temat Muzykoterapia a zmienność rytmu zatokowego serca oraz wybrane czynniki psychologiczne u młodzieży leczonej z powodu choroby nowotworowej obroniła na Wydziale Fizjoterapii Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu. Aktualnie pracuje jako adiunkt w Katedrze Muzykoterapii Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu oraz jako konsultant muzykoterapii w Centrum Spotkań dla osób z otępieniem i ich opiekunów prowadzonym przez Dzienny Dom Pomocy „Na Ciepłej” MOPS we Wrocławiu.
Redaktor naukowy serii wydawniczej „Dźwięk-muzyka-terapia” wydawnictwa Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu.
Specjalizuje się w muzykoterapii w zaburzeniach otępiennych, psychicznych, w psychogeriatrii, muzykoterapii klinicznej. Prowadzi zajęcia w Klinice Psychiatrii Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego we Wrocławiu jak również w Dziennym Domu Pomocy „Na Ciepłej” Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej we Wrocławiu przygotowując przyszłych muzykoterapeutów do klinicznej pracy praktycznej.
Dr Katarzyna Turek brała udział w wielu interdyscyplinarnych projektach międzyuczelnianych: 2017-2020 projekt badawczo-rozwojowy „VRTierOne - gra VR wspierająca terapię i rehabilitację osób po udarach”. Gra VR kierowana jest do osób po udarach mózgu, ukierunkowana jest na redukcję objawów depresji oraz wzmacnianie pacjenta w obszarze akceptacji własnej choroby i poczucia własnej skuteczności w rehabilitacji poudarowej; 2014-2016 uczestnik sekcji Personel grupy inicjującej nowego programu wsparcia dla osób z otępieniem oraz ich opiekunów Meetingdem: „Program wsparcia – Centrum Spotkań” realizowany przez Katedrę Psychiatrii Zakładu Psychiatrii Konsultacyjnej i Badań Neurologicznych Uniwersytetu Medycznego im. Piastów Śląskich we Wrocławiu (aktualnie pełni funkcję Koordynatora Centrum Spotkań Meetingdem od 2023 r. oraz konsultanta muzykoterapii w MOPS we Wrocławiu); 2010-2012 uczestnik oraz beneficjent stypendium naukowego w ramach projektu „Doskonalenie potencjału dydaktyczno-naukowego w zakresie terapii zajęciowej kluczem do rozwoju uczelni wyższych”. Projekt realizowany we współpracy ze Światową Federacją Terapeutów Zajęciowych (WFOT) i Europejską Sieć Terapii Zajęciowej w Szkolnictwie Wyższym (ENOTHE).
-
mgr Barbara Ciupidro
mgr Urszula Koza
Wrocławianka, absolwentka Akademii Muzycznej im. Karol Lipińskiego we Wrocławiu w klasie kompozycji prof. Stanisława Krupowicza (dyplom z wyróżnieniem). W ramach programu Erasmus+ studiowała także we Włoszech: w Conservatorio „Francesco Venezze” w Rovigo i w Conservatorio Santa Cecilia w Rzymie. Zajęcia z kształcenia słuchu prowadzi nieprzerwanie od 2018 roku, będąc częścią zespołu działającego w ramach Zakładu Kształcenia Słuchu i Wyobraźni Muzycznej (dawniej Pracowni), prowadzonego przez prof. Michała Moca. W pracy dydaktycznej stara się czerpać z bogactwa muzyki XX i XXI wieku. Interesuje się też nowoczesnymi metodami nauczania, w tym e-learningiem kierowanym, arkuszem jednego dzieła, arkuszem szybkiej analizy słuchowej. Zależy jej od odejściu od pojmowania kształcenia słuchu jako „tylko dyktand i solfeży”, przy jednoczesnym rozwijaniu umiejętności analizy słuchowej, wyobraźni muzycznej i przy praktycznym zastosowaniu słuchu w codziennym życiu muzyka.
Ma doświadczenie w pracy z młodzieżą szkolną i ze studentami. W latach 2018-2023 uczyła przedmiotów z zakresu teorii muzyki w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I i II stopnia im. Karola Szymanowskiego we Wrocławiu (2019-2023) oraz w Społecznej Szkole Muzycznej II st. im. Kazimierza Kościukiewicza w Świdnicy (2018-2023). Obecnie prowadzi zajęcia z kształcenia słuchu oraz harmonii praktycznej z elementami improwizacji na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury, Teorii Muzyki i Muzykoterapii, a także kształcenia słuchu na Wydziale Instrumentalnym Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, z którą współpracuje od 2018 roku. Od 2024 roku wraz z mgr Joanną Kołodziejską pełni funkcję opiekuna studenckiego Koła Naukowo-Artystycznego Kompozycji i Teorii Muzyki.
Prelegentka na szkoleniach i seminariach metodycznych dotyczących kształcenia słuchu w kraju (Wrocław, Konin, Poznań) i za granicą (Hiszpania, Włochy). Laureatka nagród i wyróżnień na krajowych i zagranicznych konkursach kompozytorskich. Jej utwory wykonywano na festiwalach i koncertach w Polsce, Anglii, Francji i we Włoszech. Kompozycje Gdybyś i Hommage à W. W. na altówkę solo były utworami obowiązkowymi podczas VIII Wrocławskiego Konkursu Młodych Altowiolistów we Wrocławiu. W swoich kompozycjach koncentruje się przede wszystkim na detalach brzmienia i barwie, szczególnie często sięgając po kameralne składy i wplatając do swoich utworów wiolonczelę i głos ludzki. Czerpie inspirację ze świata przyrody, sztuk pięknych i literatury.
mgr Kacper Kubiak
Absolwent Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu – studiował na Wydziale Edukacji Muzycznej, Chóralistyki i Muzyki Kościelnej (specjalności: Edukacja muzyczna i Prowadzenie zespołów wokalnych i instrumentalnych) w klasie dyrygowania prof. dr hab. Jolanty Szybalskiej-Matczak oraz na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury, Teorii Muzyki i Muzykoterapii (specjalność: Teoria muzyki). Obecnie studiuje teologię na Uniwersytecie Opolskim.
Od 2019 roku pracuje na macierzystym wydziale, prowadząc zajęcia z literatury chóralnej XX i XXI wieku, praktyki w zespole wokalnym, a także współpracując z innymi pedagogami na zajęciach z dyrygowania oraz w Chórze Kameralnym, którego kierownikiem artystycznym jest prof dr. hab. Jolanta Szybalska-Matczak..
Jest kierownikiem artystycznym zespołu “Cantores Opolienses pro Musica Sacra”, działającego przy Wydziale Teologicznym Uniwersytetu Opolskiego i nauczycielem w Państwowej Szkole Muzycznej I i II st. im. Fryderyka Chopina w Opolu.
Jego zainteresowania badawcze koncentrują się wokół zagadnień związanych z interakcją sztuk, związkami słowno-muzycznymi, humanistyką, filozofią i teologią muzyki, którym to poświęca szczególne miejsce w realizowanej obecnie pracy doktorskiej.
mgr Aleksandra Szymańska
Rytmiczka, dyrygentka chóralna, animatorka kultury i gordonowiec. Na co dzień pracuje przede wszystkim z dziećmi i dorosłymi, w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego, Operze Wrocławskiej oraz Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu. Od 2024 r. wykłada w Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu oraz na Uniwersytecie Wrocławskim. Tworzy koncerty, warsztaty edukacyjne i muzyczne bajki dla dzieci. Prowadzi zajęcia gordonowskie, umuzykalniające, rytmikę i chóry. Od lat poszerza swoją wiedzę i umiejętności w zakresie edukacji muzycznej i chóralistyki. Specjalizuje się w dziedzinie rytmiki E. Jaques-Dalcroze’a i Teorii Uczenia się Muzyki według E. E. Gordona.
Ukończyła z wyróżnieniem studia magisterskie edukacji artystycznej w zakresie sztuki muzycznej (specjalność edukacja muzyczna z prowadzeniem zespołów i animacją kultury) oraz teorię muzyki w Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu. Absolwentka Państwowej Szkoły Muzycznej II stopnia im. R. Bukowskiego we Wrocławiu na Wydziale Rytmiki i Wydziale Wokalnym.
Inicjatorka, koordynatorka i prowadząca projekt Rodzinne Poranki Muzyczne w Muzeum Pana Tadeusza we Wrocławiu (od 2017) oraz dyrygentka Chóru Melomana NFM (od 2017 r.) i Chóru Rodzinnego NFM (od 2022 r.). Od 2020 roku współpracuje z firmą Nutki dla smyka (szkolenia dla nauczycieli), pracuje w Centrum Edukacyjnym NFM (zajęcia dla dzieci), a od 2023 r. tworzy koncerty gordonowskie z firmą Wytwornik Muzyczny. Prowadziła także zajęcia muzyczne i związane z teatrem w Policealnym Studium Animatorów Kultury SKIBA we Wrocławiu. Należy do Stowarzyszenia Inicjatyw Artystycznych "Mosty Kultury". Uczestniczka projektu Polski Narodowy Chór Młodzieżowy (2017-2023) i animatorka na spektaklach dla dzieci organizowanych przez Fundację Sztuka Forma.
ZAPISY:
Formularz zgłoszeniowy będzie otwarty w dniach 24.09-08.10.2025 r.

SEMESTR ZIMOWY 2025/2026
Zajęcia rozpoczną się 24 października 2025 r. i będą się odbywać w:
- piątki, w godz. 17:00-20:05
- soboty, w godz. 10:00-13:05
HARMONOGRAM ZAJĘĆ:
24.10.2025 (PIĄTEK)
Tematy muzyczne w historii sztuki
Zajęcia ruchowe z elementami rytmiki
25.10.2025 (SOBOTA)
Tematy muzyczne w historii sztuki - Kościół Garnizonowy Bazylika Mniejsza pw. Św. Elżbiety we Wrocławiu
14.11.2025 (PIĄTEK)
Tematy muzyczne w historii sztuki
Trening słuchu i wyobraźni muzycznej
15.11.2025 (SOBOTA)
Zajęcia ruchowe z elementami rytmiki
Zajęcia ruchowe z elementami rytmiki
28.11.2025 (PIĄTEK)
Tematy muzyczne w historii sztuki
Literatura muzyczna - co każdy słuchacz wiedzieć powinien
5.12.2025 (PIĄTEK)
Literatura muzyczna - co każdy słuchacz wiedzieć powinien
Trening słuchu I wyobraźni muzycznej
12.12.2025 (PIĄTEK)
Literatura muzyczna - co każdy słuchacz wiedzieć powinien
Muzykoterapia
13.12.2025 (SOBOTA)
O słuchu (nie tylko) muzycznym
Muzykoterapia
9.01.2026 (PIĄTEK)
Literatura muzyczna - co każdy słuchacz wiedzieć powinien
Trening słuchu I wyobraźni muzycznej
23.01.2026 (PIĄTEK)
Psychologia muzyki
Muzykoterapia
30.01.2026 (PIĄTEK)
Psychologia muzyki
Muzykoterapia
6.02.2026 (PIĄTEK)
Psychologia muzyki
Być artystą
7.02.2026 (SOBOTA)
Koncertowy savoir vivre
Trening słuchu i wyobraźni muzycznej
KOSZT:
Cena za 1 semestr, tj. 46 godzin dydaktycznych, wynosi 900 zł.
Płatność za semestr może odbywać się:
- jednorazowo - do 10 października 2025 r.
- lub też w dwóch ratach.
Uroczyste rozpoczęcie Otwartej Akademii Muzycznej odbędzie się 20 października 2025 r. o godz. 17:15.
Szczegóły dotyczące sali podamy już wkrótce.
Pierwsze zajęcia w ramach OAM odbędą się 24 października 2025 r.
Organizator:
Kontakt:
e-mail: oam@amkl.edu.pl
tel.: +48 71 310 06 75, +48 71 310 05 71