Otwarta Akademia Muzyczna (OAM) to projekt edukacyjny skierowany do osób dorosłych (od 18 r. ż.), którego celem jest rozwój umiejętności muzycznych i społecznych uczestników, wzmacnianie ich pasji do muzyki oraz zdobycie podstawowej wiedzy i umiejętności z zakresu słuchania i wykonywania muzyki.

I edycja OAM rusza już w październiku 2025 r.

GDZIE?
Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu
pl. Jana Pawła II nr 2, 50-043 Wrocław

Kurs Muzyko, daj się poznać I - podstawy wiedzy i umiejętności muzycznych, który trwa w I semestrze i obejmuje łącznie 48 zajęć dydaktycznych, w tym:

1. cykliczne zajęcia wykładowe:

  • Psychologia muzyki 
  • Literatura muzyczna - co każdy słuchacz wiedzieć powinien
  • Tematy muzyczne w historii sztuki

2. cykliczne zajęcia praktyczne, warsztat:

  • Zajęcia ruchowe z elementami rytmiki;
  • Trening słuchu i wyobraźni muzycznej;
  • Muzykoterapia.

3. zajęcia jednorazowe i eventy:

  • Tematy muzyczne w historii sztuki - Kościół Garnizonowy Bazylika Mniejsza pw. Św. Elżbiety we Wrocławiu;
  • O słuchu (nie tylko) muzycznym;
  • Koncertowy savoir vivre;
  • Być artystą.

 

PROWADZĄCY ZAJĘCIA WYKŁADOWE I WARSZTATY:

dr Dariusz Galewski
Historyk sztuki, pracownik Katedry Muzyki Kościelnej na Wydziale Edukacji Muzycznej, Chóralistyki i Muzyki Kościelnej Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Autor publikacji poświęconych sztuce nowożytnej na Śląsku i w Europie Środkowej, zagadnieniom mecenatu biskupiego, działalności zakonów, recepcji dzieł średniowiecznych w okresie baroku, w tym książki Jezuici wobec tradycji średniowiecznej. Barokizacje kościołów w Kłodzku, Świdnicy, Jeleniej Górze i Żaganiu. Współorganizator konferencji naukowych Silesia Jesuitica - kultura i sztuka zakonu jezuitów na Śląsku i w hrabstwie kłodzkim 1580-1776, Historia, kultura i sztuka Dominikanów na Śląsku 1226-2013, Katedra wrocławska na przestrzeni tysiąclecia, Fara w mieście od średniowiecza do współczesności oraz Architektura rezydencjonalna na Śląsku i w dawnym hrabstwie kłodzkim-historia i współczesność.

 

dr Amelia Golema

Adiunkt w Akademii Muzycznej we Wrocławiu, doktor nauk społecznych w dziedzinie psychologii (Uniwersytet Wrocławski, Instytut Psychologii, 2012), absolwentka Wydziału Instrumentalnego (magister sztuki, 1999) oraz Podyplomowego Studium Muzykoterapii AM we Wrocławiu, jak również Podyplomowego Studium Logorytmiki AM w Gdańsku oraz Logopedii Uniwersytetu Wrocławskiego.

Odbyła staże i wygłosiła wykłady m.in. w Mozarteum (Salzburg – Austria), Uniwersytecie Bolońskim (Włochy), Uniwersytecie Jyväskylä (Finlandia), Leiden (Holandia) oraz wielu ośrodkach w Polsce (m.in. w ramach szkoleń Centrum Edukacji Artystycznej oraz Centrum Edukacji Nauczycieli Szkół Artystycznych). Od 2001 roku regularnie prowadzi konsultacje, wykłady oraz warsztaty eksperckie dla nauczycieli, rodziców oraz uczniów szkół muzycznych I oraz II stopnia, jak również zawodowych artystów w całej Polsce.

Współpracuje z wieloma instytucjami kultury (m.in. NFM Wrocław, Filharmonia Krakowska, Akademia Sztuk Pięknych Wrocław, Akademia Sztuk Teatralnych Wrocław, Akademia Sztuki w Szczecinie, Dolnośląskie Towarzystwo Muzyczne, Studium Capitol Wrocław) prowadząc indywidualne konsultacje oraz zajęcia wspierające artystyczny rozwój młodzieży, artystów oraz kadry. Do 2024 opiekun Koła Artystyczno – Naukowego Edukacji Muzycznej, prowadzi również otwarte konsultacje z zakresu psychologii muzyki dla studentów AMKL.

Autorka kilkudziesięciu artykułów naukowych, popularno-naukowych, rozdziałów w monografiach, współautorka poradnika dla rodziców dzieci ze szkół muzycznych „Moje dziecko już nie chce grać – krótko o tym jak mu pomóc”. Inicjator i współtwórca Innowacyjnego Centrum Rozwoju Artysty ICRA, w ramach którego prowadzi autorski program „Psychologiczny Aparat Wykonawczy”.

 

dr Katarzyna Turek

Muzykoterapeuta, muzyk, magister sztuki. Ukończyła z wyróżnieniem studia w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu (Kompozycja i Teoria Muzyki, specjalność: Muzykoterapia) oraz w Katowicach (Instrumentalistyka, specjalność: obój). Pracę doktorską na temat Muzykoterapia a zmienność rytmu zatokowego serca oraz wybrane czynniki psychologiczne u młodzieży leczonej z powodu choroby nowotworowej obroniła na Wydziale Fizjoterapii Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu. Aktualnie pracuje jako adiunkt w Katedrze Muzykoterapii Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu oraz jako konsultant muzykoterapii w Centrum Spotkań dla osób z otępieniem i ich opiekunów prowadzonym przez Dzienny Dom Pomocy „Na Ciepłej” MOPS we Wrocławiu.

Redaktor naukowy serii wydawniczej „Dźwięk-muzyka-terapia” wydawnictwa Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu.

Specjalizuje się w muzykoterapii w zaburzeniach otępiennych, psychicznych, w psychogeriatrii, muzykoterapii klinicznej. Prowadzi zajęcia w Klinice Psychiatrii Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego we Wrocławiu jak również w Dziennym Domu Pomocy „Na Ciepłej” Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej we Wrocławiu przygotowując przyszłych muzykoterapeutów do klinicznej pracy praktycznej.

Dr Katarzyna Turek brała udział w wielu interdyscyplinarnych projektach międzyuczelnianych: 2017-2020 projekt badawczo-rozwojowy „VRTierOne - gra VR wspierająca terapię i rehabilitację osób po udarach”. Gra VR kierowana jest do osób po udarach mózgu, ukierunkowana jest na redukcję objawów depresji oraz wzmacnianie pacjenta w obszarze akceptacji własnej choroby i poczucia własnej skuteczności w rehabilitacji poudarowej; 2014-2016 uczestnik sekcji Personel grupy inicjującej nowego programu wsparcia dla osób z otępieniem oraz ich opiekunów Meetingdem: „Program wsparcia – Centrum Spotkań” realizowany przez Katedrę Psychiatrii Zakładu Psychiatrii Konsultacyjnej i Badań Neurologicznych Uniwersytetu Medycznego im. Piastów Śląskich we Wrocławiu (aktualnie pełni funkcję Koordynatora Centrum Spotkań Meetingdem od 2023 r. oraz konsultanta muzykoterapii w MOPS we Wrocławiu); 2010-2012 uczestnik oraz beneficjent stypendium naukowego w ramach projektu „Doskonalenie potencjału dydaktyczno-naukowego w zakresie terapii zajęciowej kluczem do rozwoju uczelni wyższych”. Projekt realizowany we współpracy ze Światową Federacją Terapeutów Zajęciowych (WFOT) i Europejską Sieć Terapii Zajęciowej w Szkolnictwie Wyższym (ENOTHE).

 

mgr Barbara Ciupidro
Ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu na specjalnościach Rytmika oraz Teoria Muzyki. Jest również absolwentką studiów podyplomowych na kierunku Menedżer kultury w Wyższej Szkole Umiejętności Społecznych w Poznaniu. W latach 2009–2010 studiowała w Conservatorio di Musica „Santa Cecilia” w Rzymie. Jest certyfikowanym instruktorem zajęć gordonowskich.

Uczestniczyła w licznych koncertach, warsztatach i kongresach muzycznych w Polsce oraz za granicą (m.in. w Szwajcarii, Niemczech, Włoszech, Francji). Była członkiem baletu Reprezentacyjnego Dolnośląskiego Zespołu Pieśni i Tańca „Wrocław”.

Prowadzi zajęcia z rytmiki i teorii muzyki na wszystkich poziomach kształcenia. Obecnie jest wykładowcą w Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu oraz nauczycielem improwizacji fortepianowej w sekcji Rytmiki w Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia im. R. Bukowskiego we Wrocławiu. Prowadzi również warsztaty muzyczne w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu. Współpracuje z chórami i zespołami wokalnymi, tworząc dla nich ruch sceniczny.

Jest autorką piosenek dla dzieci, z których część została wydana na albumie „Uśmiechnięte piosenki”, stworzonym w ramach projektu Narodowego Forum Muzyki „Pośpiewaj mi mamo, pośpiewaj mi tato”.


 

mgr Urszula Koza
Wrocławianka, absolwentka Akademii Muzycznej im. Karol Lipińskiego we Wrocławiu w klasie kompozycji prof. Stanisława Krupowicza (dyplom z wyróżnieniem). W ramach programu Erasmus+ studiowała także we Włoszech: w Conservatorio „Francesco Venezze” w Rovigo i w Conservatorio Santa Cecilia w Rzymie. Zajęcia z kształcenia słuchu prowadzi nieprzerwanie od 2018 roku, będąc częścią zespołu działającego w ramach Zakładu Kształcenia Słuchu i Wyobraźni Muzycznej (dawniej Pracowni), prowadzonego przez prof. Michała Moca. W pracy dydaktycznej stara się czerpać z bogactwa muzyki XX i XXI wieku. Interesuje się też nowoczesnymi metodami nauczania, w tym e-learningiem kierowanym, arkuszem jednego dzieła, arkuszem szybkiej analizy słuchowej. Zależy jej od odejściu od pojmowania kształcenia słuchu jako „tylko dyktand i solfeży”, przy jednoczesnym rozwijaniu umiejętności analizy słuchowej, wyobraźni muzycznej i przy praktycznym zastosowaniu słuchu w codziennym życiu muzyka.

Ma doświadczenie w pracy z młodzieżą szkolną i ze studentami. W latach 2018-2023 uczyła przedmiotów z zakresu teorii muzyki w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I i II stopnia im. Karola Szymanowskiego we Wrocławiu (2019-2023) oraz w Społecznej Szkole Muzycznej II st. im. Kazimierza Kościukiewicza w Świdnicy (2018-2023). Obecnie prowadzi zajęcia z kształcenia słuchu oraz harmonii praktycznej z elementami improwizacji na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury, Teorii Muzyki i Muzykoterapii, a także kształcenia słuchu na Wydziale Instrumentalnym Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, z którą współpracuje od 2018 roku. Od 2024 roku wraz z mgr Joanną Kołodziejską pełni funkcję opiekuna studenckiego Koła Naukowo-Artystycznego Kompozycji i Teorii Muzyki.
Prelegentka na szkoleniach i seminariach metodycznych dotyczących kształcenia słuchu w kraju (Wrocław, Konin, Poznań) i za granicą (Hiszpania, Włochy). Laureatka nagród i wyróżnień na krajowych i zagranicznych konkursach kompozytorskich. Jej utwory wykonywano na festiwalach i koncertach w Polsce, Anglii, Francji i we Włoszech. Kompozycje Gdybyś i Hommage à W. W. na altówkę solo były utworami obowiązkowymi podczas VIII Wrocławskiego Konkursu Młodych Altowiolistów we Wrocławiu. W swoich kompozycjach koncentruje się przede wszystkim na detalach brzmienia i barwie, szczególnie często sięgając po kameralne składy i wplatając do swoich utworów wiolonczelę i głos ludzki. Czerpie inspirację ze świata przyrody, sztuk pięknych i literatury.

 

mgr Kacper Kubiak

Absolwent Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu – studiował na Wydziale Edukacji Muzycznej, Chóralistyki i Muzyki Kościelnej (specjalności: Edukacja muzyczna i Prowadzenie zespołów wokalnych i instrumentalnych) w klasie dyrygowania prof. dr hab. Jolanty Szybalskiej-Matczak oraz na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury, Teorii Muzyki i Muzykoterapii (specjalność: Teoria muzyki). Obecnie studiuje teologię na Uniwersytecie Opolskim.
Od 2019 roku pracuje na macierzystym wydziale, prowadząc zajęcia z literatury chóralnej XX i XXI wieku, praktyki w zespole wokalnym, a także współpracując z innymi pedagogami na zajęciach z dyrygowania oraz w Chórze Kameralnym, którego kierownikiem artystycznym jest prof dr. hab. Jolanta Szybalska-Matczak..
Jest kierownikiem artystycznym zespołu “Cantores Opolienses pro Musica Sacra”, działającego przy Wydziale Teologicznym Uniwersytetu Opolskiego i nauczycielem w Państwowej Szkole Muzycznej I i II st. im. Fryderyka Chopina w Opolu.

Jego zainteresowania badawcze koncentrują się wokół zagadnień związanych z interakcją sztuk, związkami słowno-muzycznymi, humanistyką, filozofią i teologią muzyki, którym to poświęca szczególne miejsce w realizowanej obecnie pracy doktorskiej.

 

dr Jagoda Rusowicz

Dr Jagoda Rusowicz ukończyła studia licencjackie i magisterskie w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu na kierunku Kompozycja i Teoria Muzyki, Specjalność: Muzykoterapia. W 2018 r. zrealizowała kurs The international Neurologic Music Therapy Training Institute w ArtEZ  w Enschede. Stopień naukowy doktora nauk medycznych i nauk o zdrowiu w dyscyplinie kultury fizycznej uzyskała w roku 2024, w Akademii Wychowania Fizycznego im. Polskich Olimpijczyków we Wrocławiu (promotor: prof. Joanna Szczepańska-Gieracha).
Obecnie kształci się na ostatnim semestrze jednolitych studiach magisterskich z zakresu psychologii (specjalność kliniczna) w Uniwersytecie SWPS we Wrocławiu. Zrealizowała również kurs zawodowy Instruktora Rytmiki oraz szkolenia na nauczyciela programów umuzykalniających Music Together oraz Pomelody. Obecnie pracuje jako wykładowca akademicki (AMKL), współpracownik dydaktyczny SWPS oraz muzykoterapeutka – koncentrując swoje działania na pracy z dziećmi i seniorami (terapeutycznej oraz warsztatowej o charakterze profilaktycznym). Posiada doświadczenie pracy z osobami dorosłymi z doświadczeniem kryzysu psychicznego oraz kobietami w wieku 60+ z wysokim ryzykiem zespołu metabolicznego i współwystępującą depresją (Fundacja Opieka i Troska; Fundacja Siwy Dym). Regularnie bierze aktywny udział w konferencjach, warsztatach oraz kursach podnoszących kwalifikacje zawodowe.

 

mgr Aleksandra Szymańska

Rytmiczka, dyrygentka chóralna, animatorka kultury i gordonowiec. Na co dzień pracuje przede wszystkim z dziećmi i dorosłymi, w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego, Operze Wrocławskiej oraz Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu. Od 2024 r. wykłada w Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu oraz na Uniwersytecie Wrocławskim. Tworzy koncerty, warsztaty edukacyjne i muzyczne bajki dla dzieci. Prowadzi zajęcia gordonowskie, umuzykalniające, rytmikę i chóry. Od lat poszerza swoją wiedzę i umiejętności w zakresie edukacji muzycznej i chóralistyki. Specjalizuje się w dziedzinie rytmiki E. Jaques-Dalcroze’a i Teorii Uczenia się Muzyki według E. E. Gordona.

Ukończyła z wyróżnieniem studia magisterskie edukacji artystycznej w zakresie sztuki muzycznej (specjalność edukacja muzyczna z prowadzeniem zespołów i animacją kultury) oraz teorię muzyki w Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu. Absolwentka Państwowej Szkoły Muzycznej II stopnia im. R. Bukowskiego we Wrocławiu na Wydziale Rytmiki i Wydziale Wokalnym. 

Inicjatorka, koordynatorka i prowadząca projekt Rodzinne Poranki Muzyczne w Muzeum Pana Tadeusza we Wrocławiu (od 2017) oraz dyrygentka Chóru Melomana NFM (od 2017 r.) i Chóru Rodzinnego NFM (od 2022 r.). Od 2020 roku współpracuje z firmą Nutki dla smyka (szkolenia dla nauczycieli), pracuje w Centrum Edukacyjnym NFM (zajęcia dla dzieci), a od 2023 r. tworzy koncerty gordonowskie z firmą Wytwornik Muzyczny. Prowadziła także zajęcia muzyczne i związane z teatrem w Policealnym Studium Animatorów Kultury SKIBA we Wrocławiu. Należy do Stowarzyszenia Inicjatyw Artystycznych "Mosty Kultury". Uczestniczka projektu Polski Narodowy Chór Młodzieżowy (2017-2023) i animatorka na spektaklach dla dzieci organizowanych przez Fundację Sztuka Forma.

SEMESTR ZIMOWY 2025/2026

Zajęcia rozpoczną się 24 października 2025 r. i będą się odbywać w: 

  • piątki, w godz. 17:00-20:05 
  • soboty, w godz. 10:00-13:05


HARMONOGRAM ZAJĘĆ:

24.10.2025 (PIĄTEK)
Tematy muzyczne w historii sztuki
Zajęcia ruchowe z elementami rytmiki

25.10.2025 (SOBOTA)
Tematy muzyczne w historii sztuki  - Kościół Garnizonowy Bazylika Mniejsza pw. Św. Elżbiety we Wrocławiu

14.11.2025 (PIĄTEK)
Tematy muzyczne w historii sztuki
Trening słuchu i wyobraźni muzycznej

15.11.2025 (SOBOTA)
Zajęcia ruchowe z elementami rytmiki
Zajęcia ruchowe z elementami rytmiki

28.11.2025 (PIĄTEK)
Tematy muzyczne w historii sztuki
Literatura muzyczna - co każdy słuchacz wiedzieć powinien

5.12.2025 (PIĄTEK)
Literatura muzyczna - co każdy słuchacz wiedzieć powinien
Muzykoterapia

12.12.2025 (PIĄTEK)
Literatura muzyczna - co każdy słuchacz wiedzieć powinien
O słuchu (nie tylko) muzycznym

13.12.2025 (SOBOTA)
Muzykoterapia
Trening słuchu i wyobraźni muzycznej

9.01.2026 (PIĄTEK)
Literatura muzyczna - co każdy słuchacz wiedzieć powinien
Trening słuchu I wyobraźni muzycznej

23.01.2026 (PIĄTEK)
Psychologia muzyki
Muzykoterapia

30.01.2026 (PIĄTEK)
Psychologia muzyki
Muzykoterapia

6.02.2026 (PIĄTEK)
Psychologia muzyki
Być artystą

7.02.2026 (SOBOTA)
Koncertowy savoir vivre
Trening słuchu i wyobraźni muzycznej


KOSZT:

Cena za 1 semestr, tj. 46 godzin dydaktycznych, wynosi 900 zł.
Płatność za semestr może odbywać się:

  • jednorazowo - do 10 października 2025 r.
  • lub też w dwóch ratach.

Uroczyste rozpoczęcie Otwartej Akademii Muzycznej odbędzie się 20 października 2025 r. o godz. 17:15. 
Szczegóły dotyczące sali podamy już wkrótce. 

Pierwsze zajęcia w ramach OAM odbędą się 24 października 2025 r. 

Organizator:
 


Kontakt:
e-mail: oam@amkl.edu.pl
tel.: +48 71 310 06 75, +48 71 310 05 71

 

 

 

Certyfikat MusiQuE